ZA ONO ŠTO PRAVI NIKICA LJUDI SE OTIMAJU! Služi za pakovanje hrane, napravljeno je od jedinstvenog materijala, a nagrade pljušte
Čini se da ambalaža od stiropora u koju se pakuje hrana polako odlazi u istoriju, barem ukoliko se pita agroekonomista i inženjer poljoprivrede Nikica Marinković iz Vršca. On je osmislio i proizveo kartonske kutije za transport hrane i lekova, u kojima je termoizolator ništa drugo nego ovčija vuna.
Sama ideja rodila se pre nekoliko godina dok je vodio svoj prvi startap biznis dostave organske hrane, kada jedan njegov kupac nije želeo da mu je isporučuje u ambalaži od stiropora, smatrajući da je to nezdrava varijanta. Želeći da osmisli zdraviji način pakovanja hrane, izumeo je nešto sasvim novo - ekološku varijantu termoambalaže, kartonsku kutiju kojoj je termoizolator upravo ovčija vuna.
"Vune na našem području i regionu ima dosta, ovce se moraju redovno šišati. Često su stočari morali da je bacaju, jer nemaju kome da je prodaju. Pronašli smo modernizovanu primenu te vune koja za naše potrebe mora biti oprana i prerađena", počinje priču naš sagovornik.
Vuna je, pojašnjava nam, prirodni izolator.
"Može da se reciklira, a ima isti temperaturni koeficijent provodljivosti kao stiropor, ali taj potencijal do sada nije korišćen."
Potvrdu da je na dobrom putu dobio je još 2014. godine, kada je njegova ideja nagrađena na takmičenju u Švedskoj.
Kutija sa uloškom od kompresovane vune
Naš sagovornik kaže da se može koristi vuna bilo koje rase ovaca. Tržište je veliko, a nabavljaju je kako u Srbiji, tako i u Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori, gde ima dosta ovaca. Nakon kompresovanja, vuna se uvija u nepromočivi papir i stavlja u kutiju za višekratnu upotrebu, a kasnije može i da se reciklira.
Prvi njegov patentirani proizvod bila je drvena kutija sa ulošcima od kompresovane vune, za koju je zajedno sa partnerom na "Ekspo 2020" u Dubaiju dobio nagradu od 100.000 dolara kao globalni inovator. Ipak, kupci su zahtevali da ambalaža bude lakša, pa je Nikica samostalno osnovao sadašnji startap "Woolapack", za proizvodnju kutija od kartona.
Usledili su novi uspesi i priznanja tako da je na takmičenju Globalne mreže preduzetništva 2022. godine u Rijadu njegov inovativni proizvod svrstan među 40 najboljih u konkurenciji 30.000 startapova iz 53 zemlje.
Tržište se širi
Ovaj veliki uspeh ekološke kutije odveo ga je na arapsko tržište, u Saudijsku Arabiju i Abu Dabi.
"Prisutni smo u Rumuniji, Poljskoj, Austriji, a cilj nam je da osvojimo tržište svih evropskih zemalja, ali i da otvorimo predstavništva u Americi. Proizvod je interesantan i domaćim proizvođačima, vinarima i proizvođačima sireva, posebno na letnjim manifestacijama jer ove kutije održavaju temperaturu od dva do sedam stepeni tokom 24, pa čak i 72 sata", objašnjava ovaj inovator.
I to nije sve.
"Veoma su praktične za transport goveđeg mesa od kojeg se pravi stejk, ali i za dostavu sladoleda, organske kozmetike."
Kaže da se nada da će ambalaža od stiropora biti potpuno izbačena iz upotrebe i kod nas, kao i u Abu Dabiju, s obzirom na to da završava u našem organizmu kao mikroplastika koja vremenom izaziva negativne posledice po zdravlje. Marinković trenutno radi u Vršcu, zapošljava destak radnika. Od maja će raditi u većem pogonu, jer ima sve više zainteresovanih za njegov proizvod. Osim proširenja tržišta ima još planova, među kojima su proizvodi od njive do trpeze.
”Moram da napomenem da mi je mnogo značilo znanje koje sam stekao na Poljoprivredom fakultetu u Novom Sadu, smer agroekonomija. Profesori su nas mnogo toga naučili, ko je ostao i završio fakultet, taj je i uspeo", kaže na kraju naš sagovornik.
Kurir Biznis/Agroklub.rs
ČOVEK NA BUVLJAKU PRONAŠAO KOMAD VREDAN 30 MILIONA €: Kad je shvatio šta ima u rukama zaledio se od straha!