KRAJ JEFTINOG LETENJA: Amerikanci se umorili od budžetskih avio-kompanija, sada prolaze kroz velike promene
Možda izgleda da bi pogoršanje ekonomije bilo blagodet za avio-prevoznike, ali u stvarnosti je suprotno.
Ljudi koji ne mogu sebi da priušte letenje zapravo ne smanjuju cenu, već jednostavno prestaju da lete — ostavljajući uglavnom one koji putuju poslovno, međunarodno ili na osnovu poena lojalnosti, na raspolaganju.
To se dešava u trenutku kada je industrija prošla kroz veliku promenu: jeftinije avio-kompanije poput Spirit i Frontier nastojale su da se okrenu višim letovima, a prevoznici sa punim uslugama poput Delta Erlajns Ink. i Junajted Erlajns Holdings Ink. proširili su svoj asortiman kako bi privukli putnike sa ograničenim budžetom. DžetBlu Ervejz Korp nastojala je da ponudi niže cene, ali sa luksuznijim ambijentom kao što su veganska kožna sedišta i grickalice na bazi samoposluživanja.
Potražnja za domaćim turističkim putovanjima — osnovnim sastojkom za jeftine prevoznike — brzo opada, jer trgovinski rat predsednika Donalda Trampa potresa poverenje potrošača. To je odbacilo nade avio-kompanija u rekordnu godinu i više cene karata, a sa njim i očekivani vetar u leđa za diskontne prevoznike koji preuređuju svoju ponudu.
Većina američkih avio-kompanija povukla je svoje prognoze zarade za celu godinu.
Iako sve više putnika traži povoljne cene, upravo su diskontni prevoznici najteže pogođeni padom koji je pogodio vazduhoplovnu industriju.
- Iskreno, jednostavno sam se zadovoljio njihovim letovima za naša glavna porodična putovanja - rekao je Džim Valen, 42-godišnjak koji radi u održavanju komercijalnih nekretnina.
- Leteo sam sa Spirit, Frontijer i Aledžant u prošlosti i uvek je stresno šta će vam naplatiti i kada.
Valen je rekao da je nedavno rezervisao putovanje za svoju četvoročlanu porodicu iz Čikaga do Punta Kane u Dominikanskoj Republici sa Frontijerom. Kupio je karte misleći da će ih koštati mnogo manje nego letenje sa tradicionalnom avio-kompanijom poput Delte. Ali nakon što su se naknade sabrale, razlika je postala mnogo manja nego što se očekivalo - što ga je navelo da zažali što leti sa jeftinom avio-kompanijom.
Štedljive avio-kompanije su krenule u demokratizaciju vazdušnog saobraćaja kroz pristup najmanjeg zajedničkog imenioca – i godinama su tako ostvarivale uredan profit. Ali u skorije vreme su se borile. Spirit je bankrotirao krajem prošle godine. Frontier je 1. maja saopštio da očekuje još jedan gubitak u ovom kvartalu. Manji operateri poput Aledžiant Era i San Kantri Erlajnsa, koji obavljaju direktne letove prvenstveno do turističkih destinacija, zabeležili su pad profitnih marži u 2024. godini.
Delimično to proizilazi iz tvrdoglavo viših troškova nakon pandemije koja je preokrenula njihovu sposobnost da posluju kao preduzeća sa povoljnim cenama. To takođe odražava veću konkurenciju od strane tradicionalnih prevoznika i faktor zamora među putnikima: Spirit i Frontier su među najgorima po blagovremenim dolascima i procentu otkazanih letova.
Ta dva prevoznika se nose sa svojom egzistencijalnom krizom tako što odbacuju dugogodišnju formulu za određivanje najnižih cena. Umesto toga, okrenuli su se kabinama sa boljom uslugom, više opcija za karte, dodeljenim sedištima, pa čak i besplatnim čekiranim prtljagom. Ali to takođe dodaje troškove.
- Kako su potrošači menjali svoje preferencije, mi smo evoluirali u skladu sa vremenom - rekao je u intervjuu Beri Bifl, glavni izvršni direktor kompanije Frontier Group Holdings Inc.
- Oni žele više, zato kasnije ove godine predstavljamo proizvod prve klase.
Kompanija Spirit, koja se u martu pojavila kao Spirit Avijacije Holdings Ink. nakon podnošenja zahteva za registraciju po Poglavlju 11, odbila je da komentariše. Njene akcije koje su ponovo kotirane na berzi pale su za 32% na svom debiju 29. aprila.
biznis.kurir.rs/Bloomberg adria
BEOGRAĐANKA S DRUGARICAMA OTIŠLA NA ODMOR U DUBROVNIK I DOŽIVELA ŠOK NA VEČERI: Konobar doneo račun pa izgovorio reči koje su ih ostavile u čudu