Slušaj vest

Dijamanti su oduvek bili simbol luksuza, ali rezano kamenje nije baš u briljantnoj situaciji. Grupa De Beers prikupila je svoje najveće zalihe dijamanata od finansijske krize 2008. godine, otkrivajući sve izazove sa kojima se kompanija suočava u oživljavanju potražnje za draguljima koja nisu viđena godinama.

Pad porudžbina iz Kine, povećana konkurencija od laboratorijski uzgojenih alternativa i efekti izolacije od pandemije, kada je opao broj brakova, ostavili su najvećeg svetskog proizvođača dijamanata po prihodu sa zalihama vrednim oko dve milijarde dolara, piše Fajnenšel tajms.

Obim zaliha, koji ranije nije objavljen, kretao se oko 2 milijarde dolara tokom većeg dela godine, rekao je De Beers. „Bila je to loša godina za prodaju sirovih dijamanata“, rekao je izvršni direktor Al Kuk.

Rezana proizvodnja

Dugoročni pad tražnje koji je počeo pandemijom primorao je De Beers da preduzme mere za smanjenje ponude dragog kamenja. Grupacija je smanjila proizvodnju u rudnicima za oko 20 odsto u odnosu na prošlogodišnji nivo i snizila cene na poslednjoj aukciji ovog meseca. Aukcije se koriste za prodaju neobrađenih ili nebrušenih dijamanata grupi od oko 50 sertifikovanih kupaca poznatih kao 'sightholders', koji su najmoćniji dileri u industriji.

Zapošljavajući 20.000 ljudi, De Beers je dominantna sila na tržištu dijamantskog nakita vrednog 80 milijardi dolara od svog osnivanja u kasnom 19. veku. Prihod grupe pao je na 2,2 milijarde dolara u prvoj polovini ove godine, sa 2,8 milijardi dolara u istom periodu 2023.

Njihov najveći rival, ruska Alrosa, pogođena je sankcijama koje su ove godine uvele zemlje G7 ruskim dijamantima nakon invazije na Ukrajinu 2022. godine. Poteškoće na tržištu dijamanata dolaze kada se De Beers sprema da se odvoji od svog vlasnika, rudarske kompanije Anglo American. Angloamerički šef Dankan Vanblad upozorio je da bi spin-off potencijalno bio komplikovan teškim stanjem na tržištu dijamanata.

U nastojanju da poveća prodaju, De Beers je u oktobru pokrenuo marketinšku kampanju fokusiranu na "prirodne dijamante“, koja podseća na njihove čuvene reklamne kampanje iz druge polovine 20. veka.

bocvana-dijamanti.jpg
Foto: Reuters

Kuk, na čelu De Beersa od februara 2023, rekao je da će se grupa pripremiti za spin-off i povećati ulaganja u oglašavanje i maloprodaju, uključujući proširenje svoje mreže prodavnica na 100 širom sveta, od 40 danas . Mislim da je to vrlo rana naznaka kako će izgledati nezavisni De Beers”, prokomentarisao je Kuk.

Paušalna potražnja

"Kako postajemo nezavisni, imamo slobodu da se fokusiramo na marketing onoliko koliko smo se fokusirali na rudarstvo. Čini mi se da je ovo pravo vreme da pokrenemo marketing i stanemo iza naših brendova i maloprodaje, čak i dok smanjujemo kapital i potrošnju u rudarstvu“, naveo je Kuk.

Slaba potražnja u Kini predstavlja veliki otpor na tržištu. Zbog slabosti tamošnjeg tržišta, koje je inače uvoznik dijamanata, lokalni draguljari su pribegli izvozu uglačanog kamenja kako bi se oslobodili sopstvenih zaliha. Konkurencija koju donose laboratorijski gajeni dijamanti, koji koštaju oko jedne dvadesetine  prirodnog kamenja, takođe je porasla, posebno u SAD.

Ovo je posebno važno jer je reč o zemlji koja je najveće svetsko tržište dijamanata i čini oko polovine prodaje u celoj industriji. Kuk insistira da bi sledeća godina mogla doneti "postepeni oporavak" na globalnom nivou, uključujući i SAD.

Pol Zimniski, nezavisni analitičar industrije, rekao je da je prodaja sirovih dijamanata De Beersa na putu da ove godine padne za oko 20 odsto, nakon pada od 30 odsto prošle godine.

Kurir Biznis/Poslovni.hr