Američki multinacionalni lanac kafeterija Starbaks (Starbucks) zabeležio je loše poslovne rezultate zbog sve veće budžetske svesti potrošača, konkurencije u Kini, ali i zbog posledica bojkota potrošača zbog rata u Gazi i dugotrajne borbe kompanije protiv sindikalnih napora zaposlenih.

Većina analitičara je, do sada, kako Blumberg piše (Bloomberg), prethodne pretnje bojkotom nazvala „šumom“ ili je rekla da organizovanje sindikata utiče samo na mali deo prodavnica. Ali rezultati objavljeni u utorak, gde je kompanija objavila najsporiji rast prodaje u godini dana, pokazuju da smo ušli u novu eru. Kod potrošača je u toku generacijska promena, i kada kompanije stanu na pogrešnu stranu određenih zapaljivih pitanja, njihovi kupci reaguju.

xxxx-beta-milos-miskov.jpg
Beta/Miloš Miškov 

Razumljivo je što je većina analitičara bila sklona da previde štetu koju bojkot može da nanese, piše Blumberg – poslovni uticaj „ljutih“ kupaca je teško kvantifikovati i ne uklapa se lako u finansijski model. Ali, nešto je jedinstveno u pogledu negativne reakcije na Starbaks. Ne samo da dolazi sa političke levice, već i udara na dva fronta: neurednu javnu borbu sa svojim sindikatom i bes na Izrael-Hamas rat.

Dve problematike su se ispreplitale u oktobru, dva dana nakon Hamasovog napada na Izrael, kada je sindikat zaposlenih Starbaks Vorkers Junajted (Starbucks Workers United) objavio sada obrisanu tvit poruku „Solidarnost sa Palestinom!“ na X, ranije poznatom kao Tviter (Twitter).

x0794431769.jpg
Claudia Nass / Alamy / Alamy / Profimedia 

Starbaks se brzo distancirao od sindikata u izjavi u kojoj se navodi:

- Mi nedvosmisleno osuđujemo akte terorizma, mržnje i nasilja i ne slažemo se sa izjavama i stavovima koje su izrazili Workers United i njegovi članovi. Reči i akcije Workers United pripadaju njima, i samo njima.

Potrošači koji su imali kritički odnos prema navodnom uništavanju sindikata kompanije i izraelskoj invaziji na Gazu zapretili su bojkotom kompanije. Starbaks je, kako Blumberg piše, na posebno osetljivoj poziciji. Tokom godina ova kompanija stvorila je reputaciju progresivne kompanije, iznoseći stav o društvenim pitanjima poput Blek Lajvs Metr (Black Lives Matter) i istopolnog braka dugo pre nego što je to postalo norma u delovima korporativne Amerike.

espreso-kafa-kasicica-foto-shutterstock-795769528.jpg
Shutterstock 

Sada su javni stavovi kompanije učinili je većom metom, kada kupci ne osećaju da drži do svojih navodnih vrednosti. U poređenju s tim, MekDonalds (Mc Donald’s) je, takođe, bio predmet bojkota nakon izveštaja da je izraelska franšiza poklonila besplatne obroke izraelskoj vojsci.

Međutim, istraživanje Blumberg Inteledžens (Bloomberg Intelligence) koje je analiziralo podatke sa društvenih mreža predvidelo je da će uticaj na prodaju i promet MekDonaldsa biti kratkotrajan, dok bi Starbaks mogao da oseti efekte svog bojkota i u 2024. godini.

shutterstock-1364450678.jpg
Shutterstock 

Istraživanje je otkrilo da su objave na društvenim mrežama koje pozivaju na bojkot Starbaks skočile na prosečno 466.000 mesečno u četvrtom kvartalu, u poređenju sa 3.200 u ostatku godine. To se, čini se, prevelo u stvarne akcije, posebno na fakultetskim kampusima.

Univerzitet Kornel (Cornell University) je saopštio da neće obnoviti ugovor sa Starbaksom nakon što su studenti protestovali protiv anti-sindikalnih taktika kompanije. Ove konkretne akcije utiču samo na nekoliko prodavnica, ali bi za Starbaks trebalo da budu zabrinjavajuće, jer su studenti njegova buduća baza kupaca, piše Blumberg.

kurir.rs/N1