Slušaj vest

Prodaja polovnih automobila u Srbiji raste. U prvom kvartalu ove godine od pet do šest procenata u odnosu na isti period 2024. godine.

Cene su stabilne, kažu stručnjaci za RTS. Boris Ćorović iz Srpske asocijacije uvoznika vozila ocenjuje da je dobro vreme da se kupi novi ili polovan automobil. Rast prodaje ukazuje na bolju ekonomsku situaciju građana, kao i period stabilnosti u EU, što pogoduje tržištu polovnih automobila, koje je dominantno u Srbiji, kaže ekonomista Mihajlo Rabrenović.

Zabeležen je rast prodaje polovnih i novih vozila u Srbiji, u odnosu na 2024. godinu. Istovremeno, cene vozila nastavljaju da rastu, ali u umerenijem tempu nego ranije. Kupci su sve oprezniji i obraćaju pažnju na poreklo, kilometražu i servisnu istoriju automobila.

Da li je trenutak za kupovinu

Boris Ćorović iz Srpske asocijacije uvoznika vozila naglašava da je po pitanju cena automobila dobar trenutak da se kupi ili nov ili polovan automobil.

"U ovom momentu se ne vidi mogućnost da će u narednom periodu cene novih ili polovnih automobila padati", rekao je Ćorović. Objasnio je da na cene novih automobila utiču pre svega sve stroži zahtevi regulatora, visoki bezbednosni standardi i sve sofisticiranija oprema. Dodaje i da globalna geopolitička situacija povećava troškove transporta, logistike i finansiranja.

ćorović.jpg
Foto: RTS Printscreen

Kako odabrati dobar polovan automobil

Na pitanje kako izabrati dobar polovan automobil, ekonomista Mihajlo Rabrenović je savetovao da se krene od dominantne upotrebe tog automobila.

Odluka o kupovini automobila donosi se s jedne strane racionalno, a sa druge strane nalazi se emotivna komponenta koja se još naziva i impulsivna ili iracionalna, kaže Ćorović.

"Kriterijum da li auto manje troši, da li je on skup za servisiranje, koliko košta njegova registracija, a s druge strane i dalje imamo ljude koji žele da kupe motorno vozilo možda zbog prestiža i da se prezentuju", kaže gost jutarnjeg programa.

Boris Ćorović iz Srpske asocijacije uvoznika vozila smatra da je važno uzeti u obzir da li će automobil biti vožen 80 odsto u gradu, ili 80 odsto na otvorenom putu ili, na primer, da li kupac namerava da ide u planine.

Naglašava da ukoliko bi birao automobil za vožnju po gradu onda bi birao benzinca iz A ili B segmenta, kao što su "škoda fabija" ili "opel korsa" uz preporuku da je kupljen nov u Srbiji ili da je imao što manje vlasnika.

Ekonomista Mihajlo Rabrenović ocenio je da rast prodaje automobila ukazuje na promene u ekonomskoj situaciji građana u odnosu na prethodni period različitih kriza. "Automobil je prva stvar koja omogućava da se olakša svakodnevica. To se više ne tumači kao luksuz, već kao neka vrsta neophodnosti", rekao je Rabrenović.

Dodao je da su građani spremni da planiraju i izdvoje novac za kupovinu automobila. "Ljudi ne troše samo za danas, već se usuđuju i da planiraju – to je neka vrsta investicije u život", rekao je Rabrenović.

rabrenović.jpg
Foto: RTS Printscreen

Tržište se stabilizuje

Ćorović navodi da je konstantna cifra polovnih automobila koji se uvezu godišnje, otprilike 135.000, i ističe da je ponuda bolja i veća. Govoreći o uticaju tržišta Evrope na Srbiju, Ćorović je ukazao da je ponuda polovnih automobila postala stabilnija nakon prevazilaženja problema prekida u lancima snabdevanja i nestašice mikročipova.

"Tokom 2024. godine, u top deset najprodavanijih novih automobila kod nas su se našla čak tri premijum brenda", ukazuje Ćorović na ekonomske trendove. Ekonomista Rabrenović je dodao da rast cena polovnjaka usporava, a da je Srbija većim delom tržište polovnih automobila. "To nam govori dve stvari – da se tržište stabilizuje i da su ponuda i tražnja bliže ravnoteži", podcrtava ekonomista.

Poreklo polovnih automobila

Najveći broj polovnih automobila u Srbiju stiže iz Zapadne Evrope – pre svega iz Nemačke, ali i iz Francuske, Belgije, Holandije i Italije.

"Prošle godine je izmenom Zakona o bezbednosti saobraćaja dozvoljen i uvoz polovnjaka iz tržišta kakvo je Sjedinjenih Američkih Država", rekao je Ćorović i dodao da se najviše uvoze tradicionalni nemački brendovi i to uglavnom dizelaši.

Kaže da je takva percepcija kod kupaca polovnih vozila jer postoji uvreženo mišljenje da dizelaši manje troše gorivo, a nude adekvatnu snagu i performanse.

Najavljene promene pri tehničkom pregledu automobila

Gost iz iz Srpske asocijacije uvoznika vozila govorio je o predstojećim promenama u tehničkim pregledima. Ćorović je podsetio da je Srbija je jedina država u regionu gde je dozvoljen uvoz polovnih evro 3 i evro 4 automobila. "Kod nas možete da uvezete automobil star 24 godine. To nosi sa sobom određene ekološke i bezbednosne rizike", napominje Ćorović.

Naveo je da se očekuje ishod u vezi sa pravilnikom o tehničkim pregledima čija je primena više puta odlagana. Naglašava da zatim sledi početak primene pravilnika o tehničkim pregledima gde je predviđeno da se kontrolišu sistemi za emisiju izduvnih gasova – kod benzinaca katalizatori, kod dizela DPF filteri, takođe ovalnost kočnica i tako dalje.

"Peti jul je rok kada ističe poslednji period odlaganja. Očekuje se odluka da li će pravilnik početi da se primenjuje ili će biti ponovo odložen", zaključuje sagovornik iz Srpske asocijacije uvoznika vozila.

Kurir.rs/RTS