KAKO SU SE U JUGI ŠTANCALE ADIDAS TORBE I PATIKE: Narod ih obožavao više nego farmerke iz Trsta
Na jednoj Fejsbuk stranici objavljen je zanimljiv podsetnik na fabriku koja je poslovala u Jugoslaviji.
Reč je o čuvenoj Jugoplastici, a na podeljenoj fotografiji se vide radnice koje šiju "Adidas" torbe za izvoz.
Adidas je među mnogim žiteljima bivše države predstavljao svojevrsni fenomen tokom jednog perioda, koji se možda ne može meriti ni sa jednim uticajem neke marke u nekom kasnijem dobu na ovim prostorima, što govori o popularnosti ovog brenda.
- Torbe, patike i ostala sportska oprema koja na sebi ima tri crtice, dizajnirana od strane Adidasa, bila je trend u rangu farmerica iz Trsta - stoji u objavi na ovoj društvenoj mreži.
Navode da je opčinjenost Adidasom bila tolika da je čak od 1950. do 1990. sportsku opremu za našu fudbalsku reprezentaciju proizvodio upravo Adidas.
- Jugosloveni su rado oblačili i obuvali nemački brend sa domaćim pečatom. U vreme zatvorenog i strogo kontrolisanog tržišta minimalno su se uvozili strani brendovi. Međutim, i pored toga Jugoslovenska industrija je bila razvijena.
Dalje dodaju da je više od 50 brendova SFRJ proizvodila za Evropu i svet, a jedan od njih bio je čuveni Adidas.
- Jugoslovenska industrija bila je zasnovana na modelu da ako neka strana kompanija želi da prodaje svoje proizvode na nasem (jugoslovenskom) tržištu, onda ta roba mora da se proizvodi kod nas. Državna preduzeća su na svetskom tržištu uspostavljala saradnju sa brendovima, sklapala su ugovore o licenciranju i proizvodnji za jugoslovensko tržište.
S tim u vezi, u Jugoslaviji je kultni svetski brend kupovan kao domaći proizvod.
- Jugoplastika je proizvodila 4,5 miliona Adidasovih sportskih torbi godišnje, one su se izvozile kako na zapadnu i za istočnu Evropu - istakli su.
- Na ovim prostorima je povezanost sa Adidasom dublja od nivoa poštovanja i dopadanja. Ovde se, zbog kvaliteta i starih zasluga, Adidas voli i sa pravom mu se veruje - dodali su i činjenica je da stariji sugrađani i dalje sa setom pominju vreme dok je nemačka marka bila glavni modni detalj za one koji su voleli takvu vrstu odevanja.
O Jugoplastici
Jugoplastika je bila jedno od najznačajnijih industrijskih preduzeća bivše Jugoslavije, osnovano 1952. godine u Splitu. Specijalizovala se za proizvodnju plastičnih i tekstilnih proizvoda, a tokom svoje najveće ekspanzije zapošljavala je oko 13.000 radnika, od kojih je oko 10.000 bilo direktno uključeno u proizvodnju.
Preduzetnik Dinko Kuzmanić, tadašnji direktor Jugoplastike, bio je ključan u širenju kompanije na čitavu Dalmaciju. Pored četiri glavne fabrike, Jugoplastika je imala pogone u Sinju, Zadru, Benkovcu, Solinu, Hvaru i Makarskoj. Fabrika u Benkovcu proizvodila je odeću u saradnji sa brendovima poput Adidasa i francuskog Rondinea, godišnje praveći 4,5 miliona sportskih torbi za Adidas. Takođe, proizvodili su plastične delove za automobile, uključujući Zastavu, Citroen, Renault, Volkswagen, Fiat i Ladu.
Jugoplastika je takođe bila poznata po svom doprinosu sportu, posebno košarkaškom klubu Split, koji je zahvaljujući njenoj podršci osvojio tri puta titulu šampiona Evrope na prelazu iz 1980-ih u 1990-e.
Nakon raspada Jugoslavije, Jugoplastika je privatizovana i 1993. godine preimenovana u Diokom. Međutim, tokom 1996. godine, pod izgovorom državnog interesa, oduzeti su joj ključni objekti, uključujući robnu kuću u Beogradu i objekte u Kragujevcu i Nišu.
Stečaj je otvoren 2000. godine, a proizvodni kompleks na splitskoj Brodarici je 2003. godine uništen eksplozivom i na tom mestu je izgrađen tržni centar Joker.
biznis.kurir.rs/Fejsbuk
NEMCI NE MOGU DA ZAMISLE ŽIVOT BEZ KEŠA, A HOĆE DA IM UKINU! Za gotovinu izgleda nema budućnosti, banka najavila promene