Slušaj vest

Za početak se vraćamo u poslednje trenutke bivše države kada je novi automobil još uvek bio luksuz koji se kupovao „na metar“. Zastavina vozila su tada na jugoslovenskim putevima bila u apsolutnoj većini, a samo su retki mogli da dođu do nekog novog automobila sa Zapada.

Najjeftiniji Zastavin model bio je Jugo 45 Koral, a na tržištu je bio drugi najjeftiniji model. Za Jugo je trebalo izdvojiti tadašnjih 30 prosečnih plata, a kupac je na svoj primerak čekao mesecima. Naravno, ako je želeo određenu boju, to se plaćalo „ispod pulta“ najmanje 100 nemačkih maraka.

Spomenimo i najjeftiniji auto na jugoslovenskom tržištu. Bio je to Fijat 126, poznatiji kod nas kao „peglica“. Za ovaj automobilčić morali ste da izdvojite 19 plata.

Novi milenijum i novi standardi

Pomaknemo li se na vremenskoj skali za petnaestak godina, dolazimo u vreme velikih prodajnih akcija. Priču je započeo Reno otkupom starih automobila, a tada je "klio" bio apsolutni hit. Vratimo li se u 2004. godinu, kada je Auto klub istraživao tržište novih automobila, bestseler je bio upravo "klio".

Neuporedivo napredniji od pomenutog Juga, ali još uvek bez danas uobičajene opreme poput klima-uređaja, koštao je oko 9.200 evra. Prevedeno u tadašnje prosečne plate, za Klio je bilo potrebno izdvojiti 17 prosečnih plata — gotovo duplo manje nego krajem 1980-ih za pomenutu 45-icu.

16762147111581079296img20200207wa0015.jpg
Foto: RINA

Današnja situacija

U poslednje dve godine automobili su drastično poskupeli. Dovoljno je pogledati aktuelne cenovnike i videti da se na prste jedne ruke mogu izbrojati automobili jeftiniji od 15.000 evra.

Pogledamo li novi "klio", koji je u međuvremenu porastao do nivoa solidnog porodičnog automobila, on sada počinje sa cenom od 16.790 evra. Međutim, to je verzija sa 65 KS, koja je slabija čak i od malog "klija" od pre 15-ak godina, za koji se tada radilo godinu i po.

Može li se kupiti novi auto za manje od 15.000 evra?

Hrvatski magazin Indeks za primer je uzeo "klio" TCE 90 Evolution, čija je cena 17.790 evra — što je dvostruko više u odnosu na, recimo, 2004. godinu. Ako uporedimo sa prosečnom mesečnom platom po zaposlenom u pravnim licima u Hrvatskoj za jun, koja iznosi 1.150 evra, ispada da je danas za jedan solidan automobil potrebno izdvojiti oko 15,5 prosečnih hrvatskih plata.

Ukoliko bi izbarali jeftiniji automobil poput "Dačije Sandero", koja košta oko 15.000 evra, a sa kojom bi mnogi bili itekako zadovoljni. U tom slučaju govorimo o manje od 13 hrvatskih prosečnih plata, naveo je list.

Novi električni Panda 15.000

Uz subvencije države, ali i prema najavama iz same fabrike u Kragujevcu Fijat Panda i Reno Klio oba automobili novo genereacije odnosno električni moći će da se kupe po cenama u rasponu od 14.000 do 20.000 evra za osnovne modele bi prema prosečnoj plati koja je u janurau ove godine iznosila 148.500 dinara, trebalo bi raditi godinu dana da biste sebi pruištili novi automobil.

biznis.kurir.rs/Index.hr