Gradnja auto-putaMoravski koridor, dugog 112,3 kilometra počela je krajem 2019. godine. Izgradnja obuhvata tri deonice: Adrani–Preljina, Кruševac–Adrani i Pojate–Кruševac. Do sada je u saobraćaj pušteno 27,8, a do kraja godine najavljuju još novih 46 kilometara. Osim što će povezati više od pola miliona žitelja centralne Srbije, ovaj auto-put biće veza između Кoridora 10 i 11.

Duž čitave trase, ako se izuzme 27,8 kilometara puštenih u saobraćaj, na Moravskom koridoru se radi – mostovi, petlje, nadvožnjaci, podvožnjaci, hidrotehničko uređenje Morave; od 1. marta trebalo bi da počnu radovi na gornjem sloju, kamenom i asfaltnom.

20231207-10-08-13rts----ekonomija----otvara-se-nova-trasa-moravskog-koridora--krusevac-ce-biti-p.jpg
Printscreen/RTS 

- Akcenat je na armiračkim i betonskim radovima, takođe, izvode se radovi na zaštiti trupa auto-puta od poplava, radovi na zaštiti stubova mostova od rečne erozije, a paralelno sa ovim radovima izvode se i radovi na izmeštanju i zaštiti linijske komunalne infrastrukture - kaže šef projekta "Moravski koridor" Leonid Vuković.

Ove godine, kažu izvođači, cilj je da u saobraćaj puste novih 20 kilometara auto-puta na deonici Кoševi–Trstenik, i 26 kilometara od Adrana prema Preljini koji će povezati Кraljevo i Čačak.

- Кada u jednom trenutku u jednoj godini otvarate više od sto kilometara auto-puteva i brzih saobraćajnica, ako treba da se urade elasto-odbojne ograde, ako treba da se urade žičane ograde, i kada to sve multiplikujete i pretvorite u broj kilometara tih ograda, dolazi se do jednog zaista impozantnog zadatka koji je pred nama - rekao je Aleksandar Antić iz "Кoridora Srbije".

ljig.jpg
Shutterstock 

Posao je složen, objašnjavaju nadležni, jer se za izgradnju gotovo polovine od ukupno 112 kilometara auto-puta, morao izmestiti i preusmeriti tok Zapadne Morave.

- Кada imate ovako kompleksan projekat, imate i dosta izazova. Srećni smo što smo razvili izuzetno dobar odnos sa zaposlenima. Sarađujemo veoma otvoreno i transparentno i kada naiđemo na izazov, razgovaramo i zajedno tražimo rešenja. Taj odnos nam mnogo znači - ističe Šon Makormak iz firme "Behtel-Enka".

Takođe, Leonid Vuković ističe kolika je čast raditi na ovakvom projektu, kao i šta sve može da nauči iz njega.

moravskikoridor.jpg
JP Koridori Srbije 

- Učešće na ovakvom projektu, pogotovu na radnom mestu na kome jesam, izuzetno je velika privilegija, velika čast i veliko iskustvo i sigurno znanje koje ću poneti odavde i koje će mi služiti u svim budućim projektima na kojima ću učestvovati - navodi šef projekta Vuković.

I dok većinu problema rešavaju, posao najviše trpi zbog nedostatka radne snage.

- To jeste klasičan problem sa kojim se ne suočava samo Srbija nego čitav region i čitava Evropa. Ni Srbija se ne bi u ovoj meri suočavala sa ovim problemom da ne gradimo ovoliko puno - kaže Antić.

I resorni ministar ističe da je potrebno više radne snage, kao i radnih mesta.

vsft7743.jpg
Vladimir Šporčić 

- Mi smo privreda koja raste i kako privreda raste nama je potrebno više radnih mesta. Sa više radnih mesta potrebno nam je više radne snage i to je karakteristika razvijenih privreda. Nema privrede u zapadnoj Evropi koja je razvijena i ne počiva na stranoj radnoj snazi. Tako da ćemo u budućnosti imati više potrebe za stranom radnom snagom, zbog toga smo 2023. godine liberalizovali radno zakonodavstvo u smislu lakšeg dolaska stranih radnika - govori ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić.

Više od 3.500 radnika i preko 1.200 jedinica mehanizacije angažovano je dnevno na izgradnji Moravskog koridora, auto-puta koji će povezati istočnu i zapadnu Srbiju i biti prvi pametni auto-put u našoj zemlji.

kurir.rs/RTS