Alijansa za cirkularna pakovanja, sastavljena od vodećih proizvođača ambalažnog pakovanja - Alpla, Srpska fabrika stakla, Greiner Packaging, Tetra Pak, Ball Packaging, Smurfit Kappa, aktivno se angažovala u javnoj raspravi o donošenju novog zakonodavnog okvira koji će regulisati upravljanje ambalažnim otpadom u Srbiji. Alijansa je pružila svoje stručno znanje i iskustvo iz ove oblasti i istakla da nova sistemsko rešenje treba da ima dugoročne pozitivne efekte i da ne sme biti nepovoljno za bilo koji od materijala koji se koriste u pakovanjima, jer bi to moglo da ugrozi kompletnu proizvodnju u Srbiji.

11.jpg
Promo 

Đurđević: Nudimo rešenja i ukazujemo na rizike

„Nova zakonska rešenja treba da doprinesu stvarnom smanjenju otpada, povećanju cirkularnosti, kao i povećanju stope reciklaže kada je reč o ambalažnim pakovanjima“, rekao je Nenad Đurđević, predsednik Alijanse i dodao:

  • Nova zakonska rešenja ne smeju nikako biti mrtvo slovo na papiru ili lista želja koju nije moguće sprovesti u delo. Upravo iz tog razloga Alijansa želi sa nadležnima, pre svega Ministarstvom za zaštitu životne sredine, da podeli svoje znanje po ovom pitanju, bogato iskustvo kada je reč o reciklaži i cirkularnosti koje, kompanije koje čine Alijansu, imaju. Isto tako želimo da ukažemo na moguće rizike, ali i da ponudimo efikasna rešenja i mehanizme koji će omogućiti povećanje stope cirkularnosti i reciklaže. Želimo da se izbegne mogućnost donošenja neadekvatnih zakonskih rešenja koja bila imala dugoročne negativne efekte na životnu sredinu kao i na ekonomiju.
77.jpg
Promo 

Ekonomski i ekološki aspekt

Prema rečima članica Alijanse, ovo pitanje je od velike važnosti za Srbiju na različitim nivoima. Pored ekološkog aspekta koji je Alijansa istakla kao prioritet, jer zakon treba da osigura efikasnost u prikupljanju ambalažnog otpada kako bi se omogućilo njegovo recikliranje, naglašen je i ekonomski aspekt. Istaknuto je da je usklađivanje sa novom zakonskom regulativom Evropske unije izuzetno važno, jer je to jedini način da domaći proizvodi (ambalaža proizvedena u Srbiji) i dalje budu konkurentni na međunarodnom tržištu.

Najveći deo kompanija koje su osnovale Alijansu proizvode pakovanja od jednog materijala (staklo, aluminijum, kartonska i papirna ambalaža, višeslojna kartonska ambalaža, PET i ostala plastična ambalaža) i ukoliko nova rešenja budu nepovoljna za neki od navedenih materijala, kompletni proizvodni kapaciteti mogu biti ugroženi.

Procena je da kompanije okupljene u Alijansi za cirkularna pakovanja pokrivaju 65% celokupnog tržišta ambalažnih pakovanja, a njihov godišnji obrt je veći od 660 miliona evra.

55.jpg
Promo 

Uvođenje depozitnog sistema

Srbija se u oblasti zaštite životne sredine obavezala da do 2030. godine ispuni ciljeve Evropske unije koji je obavezuju da reciklira 85% otpada od kartona i papira, 75% od stakla, 60% od aluminijuma i 55% plastičnog otpada. Da bi dostigla zacrtane količine fokus treba da bude na prikupljanju otpada od građana, kao i da se postojećem sistemu produžene odgovornosti proizvođača (EPR) doda i depozitni sistem (DRS) koji donosi visoke procente u reciklaži. Uvođenje depozitnog sistema za prikupljanje ambalažnog otpada u okviru kojeg bi građani za svaku vraćenu flašu, limenku ili višeslojnu kartonsku ambalažu dobili natrag na primer 5 dinara, pomoglo bi da se prikupi oko 90% ove vrste otpada i udvostruči trenutna stopa reciklaže, što je oko 40% ukupnog otpada od posmatranih materijala.

Pored depozitnog sistema članice Alijanse podržavaju stav Eunomija studije koja je preporučila prikupljanje ambalaže u dva toka. Jedan tok prikuplja plastiku, metal, staklo i kartonsku ambalažu koja nije obuhvaćena depozitom, dok je drugi tok za papir i karton.

ALIJANSA ZA CIRKULARNA PAKOVANJA: Cilj da se poveća reciklaža i doprinese stvarnom smanjenju otpada Autor: Promo

Ciljevi kompanija zasnovani na cirkularnosti

Kompanije u Alijansi posvećene su principu cirkularnosti što potvrđuju i ciljevi koje su pred sebe postavile zaključno sa 2030. godinom. Ball Corporation planira da do zadatakog roka reciklira 90% proizvedenih aluminijumskih limenki, stopa recikata na svim tržištima na kojima Ball posluje treba da dosegne 85%, kompanija ALPLA je postavila cilj od najmanje 25% rPET-a u proizvodima, Greiner teži 100% cirkularnom poslovanju kada je reč o plastičnoj jednokratnoj ambalaži, ambalaži za višekratnu upotrebu i kompostabilnoj ambalaži, Staklarna Hrastnik – Srpska fabrika stakla je postavila cilj da ima najmanje 50% sadržaja post-recikliranog stakla, Tetra Pak želi da postignemo stopu recikliranja od najmanje 70% do 2030. godine, a Smurfit Kappa doo bavi se proizvodnjom isključivo recikliranog papira.

Promo