Slušaj vest

HAK-ov tehnički savetnik Marin Morava objašnjava kako sami možemo skratiti radni vek menjača.

Ako ne pritisnemo dovoljno snažno kvačilo pri menjanju brzina, može doći do zvuka koji podseća na struganje.

– Ako vam se to dogodilo prvi put, verovatno se neće štetno odraziti na ispravnost rada menjača. Učestalim ponavljanjem ovog događaja moguće je oštetiti sinhroni prsten stepena prenosa na kojem se ova radnja često događa. Kod oštećenja sinhronih prstenova dolazi do gubitka njihove uloge da izjednače broj obrtaja između dva vratila kako bi se lakše i bez smetnje promenio stepen prenosa. Vozač će ovaj problem prilikom promene stepena prenosa osetiti kao povećanje otpora kod pomeranja ručice menjača prilikom ubacivanja u brzinu, uz prisustvo mehaničkog krckanja u prenosniku. Preporuka je da se sa ovim tipom neispravnosti što pre ode na servis, jer mogući su i drugi uzroci koji mogu izazvati slične simptome prenosnika prilikom promene stepena prenosa, kao što su neispravan rad spojnice ili loše podešenost spojnice.

Svako taktiziranje i čekanje može samo povećati problem.

– Može doći do prisustva metalnih strugotina u menjačkom ulju, koje nastaju neredovitim habanjem prilikom promene stepena prenosa. Ostaci metalnih strugotina štete ležajevima menjača i zupčanicima, a u najgorem slučaju moguće je potpuno oštećenje menjača i gubitak pogona vozila.

Šta se može dogoditi ako pri velikoj brzini vozila prebacimo menjač iz, na primer, 6. stepena prenosa u 2. stepen prenosa?

– Otvorena je mogućnost izlaska iz maksimalno određenog broja obrtaja motora, što naravno može biti štetno za mehaniku motora do nivoa većih mehaničkih oštećenja motora.

biznis.kurir.rs/Revijahak