Slušaj vest

Manuelni menjač može da se pokvari iz brojnih razloga, a nekoliko je povezano sa greškama koje sami vozači prave.

Ako ne pritisnemo dovoljno snažno kvačilo pri menjanju brzina, može doći do zvuka koji podseća na struganje, objasnio tehnički savetnik Hrvatskog auto-kluba Marin Morava.

– Ako vam se to dogodilo prvi put, verovatno se neće štetno odraziti na ispravnost rada menjača. Učestalim ponavljanjem ovog događaja moguće je oštetiti sinhroni prsten stepena prenosa na kom se ova radnja često događa – rekao je Morava.

On dodaje da kod ovih oštećenja dolazi do nemogućnosti izjednačavanja broja obrtaja između dva vratila kako bi se lakše i bez smetnje promenio stepen prenosa.

– Vozač će ovaj problem prilikom promene stepena prenosa osetiti kao povećanje otpora kod kretanja ručice menjača prilikom ubacivanja u brzinu, uz prisutnost mehaničkog krckanja u prenosniku. Preporuka je s ovim tipom neispravnosti u što kraćem vremenu otići u servis – naveo je on.

shutterstock-531786427.jpg
Foto: Shutterstock

Svako taktiziranje i čekanje može samo da poveća problem.

– Može doći do prisutnosti metalnih strugotina u ulju menjača koje nastaju neredovnim habanjima prilikom promene stepena prenosa. Ostaci metalnih strugotina štete ležajevima menjača i zupčanicima, a u najgorem slučaju moguće je potpuno oštećenje menjača i gubitak pogona vozila – kazao je Morava.

Šta se može dogoditi ako pri velikoj brzini vozila prebacimo iz, recimo, šeste u drugu brzinu?

– Otvorena je mogućnost izlaska iz maksimalno određenog broja obrtaja motora, što naravno može biti štetno za mehaniku motora do nivoa većih mehaničkih oštećenja – zaključio je on.

BiznisKurir/Revija Hak