PROMET U MARKETIMA PAO ZA TREĆINU! Prvog dana protesta trgovinski lanci inkasirali 4,5 miliona evra manje nego pre pobune
Da je kupcima dozlogrdila gramzivost trgovaca i da su se mnogi rado odazvali pozivu na bojkot pet velikih trgovinskih lanaca potvrđuje to što je promet u njima prvog dana protesta, u petak 31. januara 2025. godine opao za trećinu u odnosu na dan ranije.
Ovo pokazuju podaci Poreske uprave Srbije koje je objavilo Udruženje za zaštitu potrošača "Efektiva" na svom Fejsbuk profilu iz kojih se vidi da je promet u pet trgovinskih lanaca iznosio 911.110.569 dinara i bio je manji za 32 procenta u poređenju sa 30. januarom kada su inkasirali 1.334.431.914 dinara.
- U odnosu na petak 17. januara 2025. (ne uzima se u srazmeru petak 24. januar jer je tada bio opšti bojkot), kada je ukupan promet iznosio 1.444.467.106 din, procenat pada prometa iznosi 37 odsto. Pad prometa iskazan u evrima iznosi 4.539.200 evra - objavila je "Efektiva".
Podsetimo, kako je Kurir Biznis juče objavio, prema podacima Poreske uprave, u petak 31. januara, ovih pet bojkotovanih trgovinskih lanaca izdalo je gotovo 300.000 fiskalnih računa manje nego pre pobune potrošača.
- U petak 31. januara 2025. godine broj izdatih fiskalnih računa je 865.758. Dan pre broj taj broj bio je 1.157.985. Istog dana prethodne nedelje izdato je 1.103.159, a u četvrtak 16. januara broj izdatih fiskalnih računa je 1.095.561- saopštila je Poreska uprava.
Da je ovakav pad prometa trebalo da bude ozbiljna opomena velikim trgovinskim lancima smatra Dejan Gavrilović iz Udruženja za zaštitu potrošača "Efektiva", koji kupce poziva na bojkot istih marketa i sledeće nedelje.
- Poslali su poruku da se ne slažu sa politikom visokih cena. Odziv je bio dobar i nadamo se da će trgovci da shvate šta im je činiti, jer sledeći put može da ih košta mnogo više. Pozivamo ih i da od ponedeljka do petka bojkotuju opet ovih pet trgovinskih lanaca - kaže Gavrilović.
Ekonomista Saša Đogović kaže da bi sa bojkotom trebalo nastaviti sve dok on ne postigne potpuni uspeh.
- Treba da se odvija sve dok ne ostvari potpuni uspeh. Da bi se to potiglo potrebna je puna medijska pokrivenost, da se uključe sva udruženja potrošača kako bi se videla ozbiljnost akcije. Trebalo je i ranije reagovati, još kad je Komisija za zaštitu konkurencije pokrenula postupak, a čiji epilog još nismo videli. Dosta je pasivnosti kod institucija i udruženja - ističe Đogović.
Podsetimo Komisija za zaštitu konkurencije je 10. oktorbra 2024. godine pokrenula postupak protiv četiri trgovinska lanca pod opravdanom pretpostavkom da su se dogovarali o visini cena artikala u svojim prodajnim objektima.
Kurir je od Komisije zatražio odgovor dokle se stiglo sa tim postupkom, ali smo dobili odgovor da "Komisija ne može da komentariše i iznosi detalje postupka zbog interesa njegovog vođenja i zaštite prava stranaka u postupku, niti da prejudicira rokove i svoje postupanje".
Takođe, navode i da "nemaju regulatornu funkciju da deluju trenutno na dešavanja na tržištu", niti "ulogu neposredne zaštite potrošača kao što udruženja građana za zaštitu potrošača nemaju zakonom predviđene nadležnosti i kompetencije za bavljenjem pravom konkurencije".
POTROŠAČI KAZNILI TRGOVCE! U 5 trgovinskih lanaca u petak se manje kupovalo, evo i za koliko - Poreska uprava objavila zvanične podatke