ROBA NA POPUSTU PLANE ZA TREN, A NA OVAJ DETALJ KUPCI NI NE OBRATE PAŽNJU: Zalete se, a kad dođu kući polude zbog jedne stvari
Foto: Shutterstock

OPREZ

ROBA NA POPUSTU PLANE ZA TREN, A NA OVAJ DETALJ KUPCI NI NE OBRATE PAŽNJU: Zalete se, a kad dođu kući polude zbog jedne stvari

Novčanik -

Otvori četvoro očiju, kaže stara poslovica, ali na nju građani obično zaborave kada na rafovima u prodavnicama ugledaju neku namirnicu na velikom popustu. To zaletanje i kupovina velikog broja komada neke robe može kupcima da se obije o glavu, a naročito ako se radi o proizvodima kojima je rok trajanja jako kratak ili je na samom isteku.

Kad shvate da su se za mesec dana "namirili" sa ovakvim artiklima kojima rok samo što nije istekao onda su im krivi trgovci koji im nisu skrenuli pažnju da je roba na popustu bila baš zato što bi uskoro, ukoliko se ne rasproda, morala da bude bačena u kantu za smeće.

ROBA NA POPUSTU PLANE ZA TREN

U još jednom trgovinskom lancu potvrđuju da u zavisnosti od vrste robe na nju stavljaju popust tri do 60 dana pre isteka roka trajanja. - Na nalepnicama je jasno definisan datum isteka roka tako da ona ostaje na rafovima do tada. Sve vrste namirnica se isto tretiraju, a popusti su definisani za svaku robu ponaosob. Kupci ih dosta kupuju i uspevamo da ih rasprodamo - kažu u jednom poznatom trgovisnkom lancu.

svinjetina, meso, mesara, meso u vitrini
foto: Shutterstock, Ilustracija

Ima i onih kupaca koji svesno kupuju robu pred istekom roka trajanja po nižim cenama u količinama koje računaju da će potrošiti pre nego više ne budu za upotrebu.

- Rado kupujem ovu robu. Svesna sam toga i pazarim onoliko koliko mislim da ćemo uspeti da pojedemo. Ako ipak nešto pretekne, pa ga bacim niko mi nije kriv. Itekako se isplati, jer popusti uopšte nisu zanemarljivi. S druge strane neke robe su upotrebljive i posle isteka roka, zato što proizvođači da ne bi rizikovali da se nešto ne pokvari na deklaracije stavljaju dosta kraći rok od datuma kada bi proizvod stvarno mogao da bude neupotrebljiv - kaže Snežana Stojanović iz Beograda.

MESO KOME JE ROK ISTEKAO PEKU I TAKO PRODAJU

Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije za zaštitu potrošača "NOPS" kaže da bi voleo da mu neko od trgovaca pokaže raf na kome jasno piše da je tu roba pred istekom roka trajanja i koliko joj je snižena cena.

Goran Papović
foto: Medija Centar

- Na istom rafu imate robu kojoj je istekao ili ističe rok i onu koja je sveže stigla samo malo drugačije složena. Ni ja, a ni jedan od mojih saradnika, nikad nismo primetili poseban raf ili gondolu. Pilećem mesu je rok trajanja pet dana i već drugog dana bi trebalo da joj bude niža cena. Svinjskom osam, a junećem 10 dana. Svuda u svetu se zna da skuplje plaćate ono što je najsvežije i već drugog dana tamo je meso jeftinije. Kod nas drže u prodaji do kraja dok više nije za upotrebu, a onda ga stave u kobasicu ili ispeku i prodaju kroz gotova jela koja prodaju u marketima - upozorava Papović.

Koliko pre isteka roka trgovci stavljaju robu na popust, da li je sniženje veće kako se bliži istek roka i kada neprodatu količinu povlače iz prodaje, Kurir je istraživao u domaćim trgovinskim lancima.

namirnice, market, Niš
foto: Printscreen/TikTok

U "Lidlu" ističu da primenjuju različite mere kako bi smanjili bacanje hrane, te je stoga u svim njihovim prodavnicama u Srbiji moguće kupiti određene kategorije proizvoda pred istek ili na dan isteka roka trajanja po znatno sniženim cenama.

- Takvom, održivijom kupovinom, ne samo da se pomaže racionalnoj potrošnji hrane, nego se čuvaju priroda i kućni budžeti. U zavisnosti od roka trajanja i kategorije proizvoda, to jest da li je rok upotrebe za kupca pred istek ili je poslednji dan isteka roka, zavisi i procenat popusta. Najveći svakako imaju oni iz hlađenog i asortimana mesa. Sve namirnice sa utisnutim rokom trajanja se iz prodaje povlače nakon zatvaranja prodavnica poslednjeg dana isteka roka trajanja - objašnjavaju u Lidlu.

U Lidlu ističu da potrošači rado kupuju robu koja je na popustu bez obzira što joj uskoro ističe rok:

- Ukoliko i pored svih mera koje kao kompanija preduzimamo sve mere da kada dođe do viškova hrane kojoj istekne rok, ona ne završava na deponijama već ih najčešće predajemo na dalju preradu u biogas.

Bonus video:

03:40

POPUSTI SU ČIST PSIHOLOŠKI TRIK! Stručnjaci otkrivaju kakvu reakciju kod kupaca bude sniženja: NAROČITO SU RANJIVE ŽENE

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track