Vlasnici benzinskih pumpi u Srbiji će, zbog produžetka Uredbe o ograničavanju visine cena derivata nafte za još šest meseci, sve teže će poslovati, one sa najlošijim poslovanjem su već zatvorili, ili planiraju da stave ključ u bravu, a pojedini najavljuju i potpuno napuštanje tog posla.

Vlasnik jednog poslovnog sistema Dejan Mihajlović rekao je da se sve više izlazi iz tog posla, a da je od 72 pumpe, koliko ih je imao, zatvorio 15.

- Opredlili smo se za ovaj posao koji se sve masovnije napušta, jer su troškovi veliki i teško se pokrivaju prometom, pa je posao sve manje isplativ - rekao je Mihajlović.

Najveći problem za njegovu firmu je to što su pumpe bile okrenute selima, ali glavni konkurent, Naftna industrija Srbije (NIS), dizel prodaje po 179 dinara, a male pumpe gorivo nabavljaju po višim cenama i skuplje ga prodaju, zbog čega su izgubili poljoprivrednike kao potrošače.

loznica--poljoprivreda-vazna-grana.jpg
T. Ilić 

I ne samo poljoprivrednike, već, kako je rekao, i druge potrošače koji zloupotrebljavaju te kartice i nabavljaju gorivo po povlašćenim cenama na NIS-ovim pumpama, iako nemaju pravo na taj popust zbog čega ostalim vlasnicima pumpi pada promet.

- Imamo udruženje naftnih kompanija u kojem su i velike firme kao što je NIS i male firme vlasnika pumpi, pa nisu isti interesi svih članova. Vlasnike malih pumpi niko ne vidi i ne čuje - rekao je Mihajlović.

Naveo je da je za njegovu i slične manje firme od NIS-a drugi problem to što su cene i marže ograničene, a treći je što su vlasnici pumpi opterećeni sa oko pedesetak parafiskalnih nameta.

Mihajlović je rekao da zatvaranje pumpi u selima ima i socijalnu dimenziju jer ako nema škole, puta, pa ni pumpe, razlozi za odlazak stanovnika su jači.

traktor-zemlja-njiva.jpg
Shutterstock 

Jelena Radun, koja je takođe vlasnica jednog sistema pumpi, rekla je da vladina uredba pravi ogroman disbalans na tržištu i u neravnopravnom položaju drži vlasnike malih pumpi i NIS kao najvećeg konkurenta.

Istakla je da male pumpe nisu izgubile samo poljoprivrednike kao klijente nego i mnoge druge kategorije potrošača, među kojima su i taksisti, jer se poljoprivredne kartice zloupotrebljavaju.

- Poslovanje je još pozitivno, ali je zarada nesrazmerna uloženom kapitalu, a sve je duži period povraćaja investicije. Marža je ostala ista kao prošle godine od 13 dinara po litru, ali su skočili svi troškovi - rekla je Radun.

Navela je da su morali da povećaju zarade radnicima 10-15 procenata, "opravdano jer na tu potrebu ukazuje i potrošačka korpa, ali su tu odluku doneli oprezno, jer je veliki trošak za firmu".

gorivo-nafta.jpg
Shutterstock 

Istovremeno su, kako je rekla i svesni da ne mogu dozvoliti da zbog male plate odlaze radnici sa 20-30 godina iskustva, jer je nove teško naći.

- Morali smo oprezno da povećamo zarade radnicima, a zna se da zapošljavamo veliki broj njih i izdaci su ogromni - rekla je Radun.

Dodala je da način poslovanja u sadašnjim uslovima sve više motiviše vlasnike pumpi da izlaze iz tog posla.

Uredbu o ograničenju visine cena naftnih derivata Vlada Srbije donela je 10. februara 2022. godine zbog rasta cena goriva.

OGRANIČENA I TRGOVAČKA MARŽA

Istovremeno sa ograničavanjem cena goriva ograničena je i trgovačka marža koja je od prošle godine 13 dinara po litru i treba da pokrije sve troškove poslovanja pumpi.

Od tada Ministarstvo rudarstva i energetike jednom nedeljno utvrđuje cene benzina evropremijum BMB 95 i evrodizela na osnovu poslednje cene po kojoj se trguje tim derivatima na referentnoj regionalnoj berzi u Đenovi u luci Lavera.

Vlada Srbije, kao manjinski suvlasnik NIS-a, obezbedila je da poljoprivrednici na pumpama te kompanije mogu da dobiju dizel po povlašćenoj ceni od 179 dinara, a od 1. januara ove godine imaće pravo na povraćaj akcize od 50 dinara na tu cenu, što je motiv više da gorivo nabavljaju isključivo na NIS-ovim pumpama.

(Kurir.rs/Beta)