Slušaj vest

Uprkos očekivanjima da bi se tokom 2025. godine mogao smanjiti broj uvezenih polovnih vozila, zbog pada prodaje novih vozila u Evropi i sve strožih ekoloških propisa, podaci za prvih šest meseci 2025. godine pokazuju suprotan trend, navodi se u saopštenju Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova.

Naime, prvi put je registrovano čak 71.495 polovnjaka, što je povećanje od 6.220 vozila ili 9,2 odsto u odnosu na isti period prethodne godine.

Važno je podsetiti da je krajem 2022. godine Vlada Srbije usvojila „Program zaštite vazduha u Republici Srbiji za period 2022–2030“. Ovim programom bilo je predviđeno da se tokom 2023. godine donese odluka o zabrani uvoza vozila sa motorima Euro 3 i Euro 4 standarda počev od 1. januara 2024. godine.

Program je, takođe, predviđao uvođenje podsticaja za zamenu starih dizel motora motorima koji ispunjavaju Euro 6 normu, kao i moguće proširenje na benzinske agregate. Planirana je i zabrana uvoza vozila sa Euro 5 standardom (proizvodnja 2011–2015) od 1. januara 2025. godine. Međutim, nijedna od ovih mera do danas nije sprovedena u praksi.

Od ukupno 71.495 prvi put registrovanih polovnih vozila u prvih šest meseci 2025. godine, najviše je onih sa Euro 5 standardom i to 25.475 ili 35,63 odsto. Na drugom mestu su automobili sa Euro 4 standardom i njih je uvezeno 22.823, što čini 31,92 odsto. Na trećem mestu našli su se automobili sa Euro 6 standardom kojih je bilo 18.744, odnosno 26,22 odsto. I na kraju oni sa Euro 3 motorom, kojih je uvezeno svega 4.453 ili šest odsto, pokazuju podaci Asocijacije.

Srpska asocijacija uvoznika novih vozila i delova apeluje na nadležne institucije da se, u skladu sa postojećim strateškim dokumentima, obustavi uvoz vozila sa Euro 3 i Euro 4 motorima.

Kurir Biznis/Danas