Slušaj vest

Ukrajina je u poslednje tri godine ostvarila izuzetno impresivan napredak na globalnom tržištu zamrznute maline, postavši novi lider u izvozu, i to ne samo u Evropi, već i širom sveta. U 2024. godini, Ukrajina je prešla Poljsku i Srbiju, zemlje koje su tradicionalno dominirale tržištem, čime je stvorena nova slika na tržištu malina. Iako je Ukrajina pre samo deceniju bila marginalni igrač u ovoj industriji, danas je postala ključni izvoznik, sa ogromnim rastom u poslednje tri godine.

 Drastičan porast izvoza Ukrajine

Prema podacima, Ukrajina je zabeležila rast izvoza zamrznutih malina za čak 34% u poslednje tri godine. U 2024. godini, izvoz Ukrajine dostigao je rekordnih 65.000 tona, čime je nadmašila Srbiju u neto izvozu (izvoz minus uvoz). U isto vreme, Poljska je doživela pad izvoza za 24%, sa svega 16.000 tona u 2024. godini, dok je izvoz Srbije stagnirao na 63.000 tona, što nije dovoljno da zadrži konkurentsku prednost, prenosi East Fruit.

S obzirom na to da Ukrajina nastavlja da razvija svoju infrastrukturu i poveća kapacitet proizvodnje, predviđa se da će u 2025. godini potpuno prešišati Srbiju i po bruto izvozu. S obzirom na trenutne trendove, Ukrajina bi mogla postati nezadrživi lider u industriji malina na globalnom nivou.

Zašto je Ukrajina postigla ovakav uspeh?

Za Ukrajinu je ključni faktor njenog uspeha veća produktivnost, bolji uslovi za proizvodnju i širenje tržišta. Ukrajinski poljoprivrednici su u poslednjih nekoliko godina prepoznali značaj malina kao visoko profitabilne kulture i investirali u modernizaciju svojih farmi i tehnološki napredak. Takođe, Ukrajina je poboljšala kvalitet svojih malina, što joj je omogućilo da osvoji nova tržišta, kao što su zemlje Evropske unije, Rusija, a i dalja tržišta u Aziji.

Uz to, Ukrajina je postigla uspeh i zahvaljujući boljoj logistici i organizaciji izvoza. Povećanjem kapaciteta za zamrzavanje i pakovanje malina, Ukrajina je uspela da se izbori za svoje mesto na globalnom tržištu i zadovolji zahtevne standarde potrošača.

 Posledice za Srbiju i Poljsku

Iako Ukrajina trenutno dominira neto izvozom, i Srbija i Poljska još uvek održavaju visoke pozicije na globalnom tržištu, ali su suočene sa izazovima. Srbija, iako je i dalje među top izvoznicima, suočava se sa stagnacijom u izvozu malina, dok Poljska beleži pad. S obzirom na to da obe zemlje zavise od uvoza malina, one se suočavaju sa rastućom konkurencijom i potrebom za dodatnim ulaganjima u poboljšanje kvaliteta proizvoda i optimizaciju procesa.

Srbija i Poljska moraju da reše izazove u vezi sa tržištem rada, cenama i konkurencijom, ali i da se prilagode novim zahtevima tržišta, ako žele da ostanu konkurentne u ovoj brzo rastućoj industriji.

 Globalni trendovi i izazovi

Globalni trendovi pokazuju da je tržište malina u stalnom porastu, što otvara nove mogućnosti za sve proizvođače. Ipak, konkurencija nikada nije bila oštrija. Ukrajina je dokazala da je moguće izgraditi globalno tržišno liderstvo na temelju unapređenja proizvodnje i kvaliteta, ali pitanje ostaje: da li Srbija i Poljska mogu da se prilagode novim okolnostima i zadrže svoju poziciju na tržištu?

 Gledajući u budućnost, jasno je da će Ukrajina nastaviti da raste, dok će Srbija i Poljska morati da se prilagode, ulaganjem u nove tehnologije i unapređenjem svojih proizvoda kako bi ostale relevantnie u ovoj konkurentnoj industriji.

Kurir Biznis/Poljoprivrednik.net