Slušaj vest

Japanski proizvođači automobila "Nisan" i "Honda" započeli su pregovore o spajanju kojim bi nastao gigant vredan 52 milijarde dolara, izjavili su izvori upoznati s dešavanjima. Dve kompanije razmatraju najbolji način udruživanja, koji bi im pomogao da budu konkurentniji u trenutku kada se tradicionalni proizvođači automobila bore s brzim rastom kineskih proizvođača električnih vozila i slabijom od očekivane potražnje za EV.

Akcije "Nisana" su u Tokiju poskupele za 23,7 odsto zbog očekivanja da će dogovor doneti veliku premiju kompaniji. Razgovori su u ranoj fazi, a postoji zabrinutost zbog moguće političke reakcije u Japanu, jer bi spajanje nekih od najpoznatijih brendova automobila u toj zemlji moglo dovesti do znatnog smanjenja broja radnih mesta. "Nisan" i "Honda" su u martu najavili da će udružiti snage na razvoju električnih vozila, a razgovori su intenzivirani usred neizvesnosti koju izaziva pitanje šta će povratak Donalda Trampa na mesto predsednika SAD značiti za automobilsku industriju.

Cene akcija "Nisana", koji je povezan kapitalom s francuskim "Renoom", pale su za 40 odsto ove godine, smanjivši njegovu tržišnu kapitalizaciju na 8,2 milijarde dolara. "Honda" ima tržišnu vrednost od 44 milijarde dolara. Kombinovana kompanija bila bi treći po veličini proizvođač automobila na svetu, iza "Tojote" i "Folksvagena", na osnovu prošlogodišnjeg obima prodaje, što bi joj dalo dovoljan prostor za investicije zahvaljujući kojima bi mogla da se nadmeće s "Teslom" i kineskim BID-om.

nisan-logo.jpg
Foto: Reuters

Otkazi

"Nisan" je u novembru predstavio plan hitnog oporavka, koji uključuje rezanje 9.000 radnih mesta, uz napomenu da će smanjiti svoje globalne proizvodne kapacitete za 20 odsto. Kompanija je snizila svoju prognozu profita po drugi put ove godine, pošto je zabeležila gubitak u kvartalu od jula do septembra. "Nisan" je nekoliko meseci tražio institucionalnog investitora koji bi kupio veliki paket akcija pre izlaska kompanije na berzu, a Fajnenšel tajms je prošlog meseca izvestio da se razmatraju sve opcije, uključujući i spajanje s "Hondom".

Vest o pregovorima o spajanju "Nisana" i "Honde" prvi je objavio Nikkei. Iz "Nisana" je stiglo saopštenje u kojem se navodi:

- Sadržaj izveštaja koji je objavio Nikkei nije nešto što je objavila ijedna kompanija. Kao što je najavljeno u martu ove godine, "Honda" i "Nisan" istražuju različite mogućnosti za buduću saradnju, koristeći prednosti jedni drugih. O bilo kakvim eventualnim novostima u tom pogledu blagovremeno ćemo obavestiti sve zainteresovane strane.

Iz "Honde" je stiglo slično saopštenje, da ta kompanija i "Nisan" "istražuju različite mogućnosti za buduću saradnju". "Reno" je odbio da komentariše.

Menadžeri fondova u Tokiju napominju da su prilično skeptični prema bilo kakvom spajanju zbog preklapanja između "Nisanovog" i "Hondinog" poslovanja i verovatnoće masovnih otpuštanja i smanjenja vrednosti imovine.

- Teško je zamisliti da bi "Honda" to uradila bez neke vrste subvencije ili garancije japanske vlade, jer je teško utvrditi koje delove "Nisana" bi "Honda" uopšte želela - izjavio je direktor jednog velikog fonda koji kupuje samo hartije od vrednosti čiji rast cena očekuje.

Nova vozila u najavi

U avgustu su "Honda" i "Nisan" izjavili da će do kraja decenije predstaviti novo električno vozilo, pošto su se te dve kompanije dogovorile da zajednički razvijaju softver. Spajanjem "Nisana" i "Honde" nastala bi kompanija sa znatnim proizvodnim kapacitetima na teritoriji SAD, što bi pomoglo i jednom i drugom brendu da svede na minimum eventualni uticaj carina koje Tramp predlaže na uvoz iz Meksika. "Nisan" ima i proizvodno postrojenje u Meksiku.

Auto-industrija takođe očekuje da bi Tramp, dugogodišnji kritičar električnih vozila, mogao da uspori njihovo usvajanje u SAD, verovatno ublažavanjem propisa o emisijama štetnih gasova. Kombinacija niske tržišne vrednosti i značajnih proizvodnih kapaciteta u SAD učinila je kompaniju "Nisan" privlačnom metom za nejapanske kupce, napominju tokijski bankari koji se bave spajanjima i akvizicijama.

- Sigurno postoje kompanije koje gledaju na "Nisan" kao na mogući način da kupe proizvodno prisustvo u SAD i tako zaobiđu sve buduće carine - izjavio je bankar koji savetuje nekoliko japanskih proizvođača automobila. - Cena je dovoljno niska da bi ceo poduhvat bio isplativ, pa nije iznenađenje što je "Nisan" tražio domaću kompaniju s kojom bi mogao da se spoji kako bi se odbranio.

honda-2.jpg
Foto: Kurir

Pobunio se "Micubiši"

Povezivanje bi imalo posledice i po kompaniju "Micubiši motors", u kojoj "Nisan" ima skoro 27 odsto udela i koja bi takođe mogla da postane deo proširene kompanije. Ova tri brenda bi bi zajedno imala godišnju proizvodnju od oko osam miliona vozila. "Nisan" ima u planu niz novih proizvoda kako bi popravio svoju sve slabiju finansijsku situaciju, do koje je došlo usled usporavanja globalne prodaje električnih vozila, za koje ova kompanija nije imala odgovarajući odgovor u vidu snažne ponude hibrida: automobila koji kombinuju električni pogon s tradicionalnim motorom sa unutrašnjim sagorevanjem. Prodaja ovih vozila je pomogla "Tojoti".

"Nisan" se nedavno našao na meti investitora aktivista, među kojima je i "Efisimo kapital menadžment", hedž fond sa sedištem u Singapuru, poznat po snažnim kampanjama protiv nekih od najvećih imena u Japanu, uključujući "Tošibu". Ako se pregovori o spajanju "Nisana" i "Honde" nastave, obe kompanije će morati da razmisle kako da pomire svoje izrazito različite korporativne kulture.

Japanska vlada je iznela ideju o spajanju "Nisana" i "Honde" još 2020. godine. Zvaničnici u Tokiju strahuju da domaći proizvođači automobila ne mogu da se nadmeću s kineskim proizvođačima električnih vozila i softvera kao samostalne kompanije, mada postoji i zabrinutost u vezi sa uticajem koji bi spajanje imalo na broj radnih mesta. FT je prošlog meseca izvestio da će "Reno" biti otvoren za prodaju dela svojih akcija u "Nisanu" kompaniji "Honda", u sklopu restrukturiranja strateškog partnerstva koje traje već 25 godina.

Jedna osoba bliska "Renou" izjavila je da bi jača veza između "Nisana" i "Honde" mogla biti samo pozitivna za tu francusku grupaciju. "Reno" je prošle godine reorganizovao svoj savez s "Nisanom", pri čemu je francuska grupacija smanjila svoj udeo u japanskoj kompaniji na nešto manje od 36 odsto. "Nisan" ima 15 odsto akcija s pravom glasa u "Renou".

biznis.kurir.rs/FT