U eri inflacije, kada cene rastu iz dana u dan, mnogi trgovci nastoje da zarade tako što povećavaju svoje marže. Agencija za zaštitu tržišne konkurencije (AZTN) izvršila je analizu trgovačkih marži za osam kategorija robe u hrvatskim maloprodajnim lancima za 2023. godinu i uporedila podatke sa prethodnim godinama u istraživanju maloprodajnog tržišta prehrambenih proizvoda.

Uprkos raširenoj percepciji da su trgovci najveći profiteri u periodu visoke inflacije, podaci o kretanju marži pokazuju da se trgovinske marže nisu značajno menjale u periodu najviših stopa inflacije.

AZTN je izračunao pokazatelje prosečne bruto marže trgovaca za osam kategorija robe: meso i mesne prerađevine, živinsko meso i jaja, pekarski proizvodi (hleb, peciva), mleko i mlečni proizvodi, sveže voće i povrće, bezalkoholna pića i voda, konditorski proizvodi. proizvodi (keksi, čokolade, bombone itd.) i osnovni prehrambeni proizvodi (brašno, šećer, pirinač, rezanci, jestiva ulja itd.), piše Tportal.

Najveće marže na pekarske proizvode


Rezultati istraživanja pokazuju da su prosečne marže za prehrambene proizvode u 2023. godini bile najveće u kategoriji pekarskih proizvoda i iznosile su 37,2 odsto.

pekara-2.jpg
Shutterstock 


Slede konditorski proizvodi, gde je marža iznosila 31,7 odsto, a na trećem mestu je sveže voće i povrće sa prosečnom maržom od 29,9 odsto.


Prodavci najnižu maržu od 21,4 odsto naplaćuju na mleko i mlečne proizvode. U kategoriji umerenih marži su meso i proizvodi od mesa (23,7 odsto) i osnovni prehrambeni proizvodi (24 odsto).


Inflacija nije uticala na značajno povećanje marži


Kada se uporede prosečne marže u 2023. u odnosu na 2022., rezultati istraživanja pokazuju da su u četiri kategorije proizvoda sa natprosečnim maržama one neznatno porasle u protekloj godini. To su voće i povrće, konditorski proizvodi, bezalkoholna pića i pekarski proizvodi.

U preostale četiri kategorije prosečne marže su blago smanjene. Reč je o mesu i mesnim proizvodima, živinskom mesu i jajima, mleku i mlečnim proizvodima i osnovnim prehrambenim proizvodima.

AZTN napominje da je na prošlogodišnje trgovinske marže uticala odluka Vlade da zamrzne cene pojedinih prehrambenih proizvoda, piše Tporta

Kurir.rs/Poslovni.hr/Prenela S. Č.