Evropa se sprema da zabrani proizvodnju automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, za desetak godina a do tada povećava standarde dozvoljene emisije izduvnih gasova na "evro 7". Kod nas i dalje dominiraju vozila sa "evro 3" motorom i jedina smo zemlja u Evropi koja i dalje dozvoljava uvoz takvih automobila.

Nakon odluke Crne Gore da od 1. jula zabrani uvoz automobila sa evro 3 i 4 motorima, Srbija je postala poslednje evropsko utočište za takva vozila.

U međuvremenu, EU se priprema za novi iskorak jer uvodi obavezan evro 7 standard emisije izduvnih gasova od novembra 2026. godine.

- Ovo bi trebalo da donese poboljšanje u smislu ekologije. Pod jedan, strožu kontrolu sastava izduvnih gasova motornih vozila. Pod dva, uvodi se kontrola emisije kočionog sistema vozila, pratiće se degradacija pneumatika - kaže docent dr Predrag Mrđa sa Mašinskog fakulteta u Beogradu.

Upućeni, potez Unije tumače kao vetar u leđa evropskoj automobilskoj industriji, 11 godina pre planiranog ukidanja proizvodnje automobila sa klasičnim motorima.

- Ključni razlog za manjak brige je u tome što Savet ministara EU nije usvojio nemački predlog da propisi o izduvnim gasovima automobila budu mnogo stroži. Vlasnici, ali i proizvođači automobila neće doći u susret sa velikom promenom do 2035. godine, kada je planirano ukidanje proizvodnje automobila sa motorima na unutrašnje sagorevanje - ističe Nenad Radičević, dopisnik RTS-a iz Nemačke.

foto: Zorana Jevtić

Cveta prodaja polovnjaka

Za to vreme, prodaja polovnjaka starijih od 15 godina u Srbiji cveta – svega 17 odsto ukupno prodatih vozila su nova.

- Za prva četiri meseca ove godine 60 odsto ukupno prodatih polovnih vozila su ona 'najgora', u ekološkom i bezbednosnom smisli. To su evro 3 i evro 4 vozila, koja su zabranjena za uvoz u svim zemljama regiona i Evrope - ukazuje Aleksandra Đurđević iz Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova.

Iako je Vlada Srbije u novembru 2022. usvojila program za zaštitu vazduha kojim je predviđeno da se od 1. januara ove godine zabrani uvoz vozila sa evro 3 i evro 4 motorima, to je ostalo samo mrtvo slovo na papiru.

- Neophodnost je da se podmladi vozni park iz bezbednosnih, zdravstvenih i ekoloških razloga. Ne smemo da dozvolimo da se druge zemlje rešavaju zabranjenih vozila, svog otpada, tako što ih izvoze u našu zemlju - naglašava Đurđevićeva.

Docent dr Predrag Mrđa navodi da takvi automobili sa razlogom napuštaju evropsko tržište.

- Mi, kao konzumenti, onda ovde imamo, to što imamo - kaže Mrđa.

Dodatni problem je i činjenica da su velikom broju automobila sa evro 3 i 4 standardom, skinuti sistemi za prečišćavanje izduvnih gasova, što ih svrstava među najveće zagađivače vazduha.

I odluka o redovnoj kontroli izduvnih gasova i katalizatora "na čekanju" je bar do 2025. godine.

Kurir.rs/RTS/Prenela S. Č.