Kupovina odeće, obuće i modnih dodataka putem interneta, kategorije koja uzima daleko najveći deo kolača u e-commerce industriji (68 odsto), u budućnosti bi mogla da bude gotovo jednaka odlasku u fizičku trgovinu, možda čak i bolja. Iskustvo i doživljaj, uz osiguranje kvaliteta, ali i jednostavnosti onlajn kupovine, misija je svih platformi.

Zanimljivo je dobiti uvid u to šta se ''krčka'' u Zalandovom sedištu u Berlinu u kom radi oko 16.000 ljudi. Pogled u to šta radi i planira najveća evropska onlajn platforma za modu i životni stil, koja broji oko 50 miliona aktivnih korisnika, dobili smo, s novinarima iz cele Evrope, dan uoči predstavljanja finansijskih rezultata za 2023. godinu.

Matthias Haase, direktor u Zalandu zadužen za kreiranje sadržaja, otkriva da će gledaoci nemačke hit serije “Gute Zeiten, schlechte Zeiten” (Dobra vremena, loša vremena), uskoro moći da gledaju seriju i kupuju.

- Moći će da saznaju koja muzika svira u pozadini, detalje o glumcu ili glumici ali i o tome koju odeću nose. Ako im se određeni artikal sviđa, putem Zalanda će moći i da ga kupe - objašnjava Hasse.

Alat koji se zove In-Stream Shopping, a koji razvijaju u saradnji s RTL-om +, detektuje svaki komad odeće, te će se na Zalandovoj platformi zainteresovanima nuditi isti ili slični. Kaput, suknja ili odelo omiljenih glumaca uskoro bi trebalo da postanu dostupni u jednom kliku. Taj projekat, doduše, kaže Hasse, tek pilotiraju.

Za, otprilike, šest do osam nedelja, u zavisnosti od reakcije tržišta, odlučiće o daljem razvoju. Međutim, mogao bi to da bude veliki hit jer su modni komadi iz filmova i serija česta odevna inspiracija mnogih, a Zalandov alat potragu za njima čini vrlo jednostavnom.

AI i onlajn kupovina

Dugogodišnje iskustvo uz prisutnost na 25 evropskih tržišta Zalandu daje konkurentsku prednost, jer imaju dobar uvid u želje kupaca. Tako su prošle godine ponudili alat za merenje tela koji olakšava porudžbinu odevnog predmeta dobre veličine. Njemu su dodali Asistenta, alat koji olakšava navigaciju kroz širok asortiman na platformi.

Ove godine dodatno su ga unapredili generativnom veštačkom inteligencijom, pa će traženje artikala biti moguće i glasovno, a filtriranje će biti mnogo preciznije, objasnila je izvršna direktorka u Zalandu Tian Su, zadužena za personalizacije i preporuke.

- Osim putem ključnih reči, potrošači će ponudu na Zalandu moći da pretražuju i kompleksnim upitima, poput ‘šta obući za rođendansku zabavu ili svadbu' - kaže Tian Su.

Olakšavanjem pretrage potrošači se na stranicama Zalanda zadržavaju tri puta duže u poređenju sa pretraživanjem samo po ključnoj reči, otkrila je Su. Što su duže na stranici, veća je i šansa da će više potrošiti.

Kvalitet je danas važniji od kvantiteta, a Zalando to planira da iskoristi jačanjem saradnje s dizajnerskim brendovima, jer podaci pokazuju da njihovi korisnici na dizajnersku robugodišnje troše u proseku oko 40.000 evra.

Povrati ostaju besplatni

Korist od Zalandovih tehnoloških poboljšanja trenutno imaju samo potrošači iz Nemačke, Austrije, Ujedinjenog Kraljevstva i Irske. U Hrvatskoj, kao i regiji srednje i istočne Evrope, na koju je Zalando svoje poslovanje proširio 2021, ti noviteti nisu dostupni.

Zalandovi direktori diplomatski odgovaraju da planiraju njihovo širenje, ali bez konkretnih datuma. Ostali smo uskraćeni i za odgovor kako posluju na hrvatskom tržištu.

Prema finansijskom izveštaju, donosi čak 44 odsto prihoda od prodaje odeće, obuće i modnih dodataka.

Poručuju i da ne nameravaju da ukidaju besplatne povrate.

- Dobro iskustvo onlajn kupovine za nas podrazumeva povrat artikla koji kupcu ne odgovara, posebno kada kupuje putem interneta. Ukidanje te mogućnosti ne vidimo kao opciju. Umesto toga, ulažemo u alate koji korisnicima pomažu u odabiru onoga što mu najbolje odgovara - poručio je Robert Gentz, suosnivač i jedan od izvršnih direktora Zalanda.

kurir.rs/Poslovni dnevnik