NA JESEN MOGUĆE VELIKE PROMENE U BEOGRADSKOM JAVNOM PREVOZU: Razmatra se privatizacija OVIH gradskih linija, a centar uvodi NOVE
Održavanje linija javnog gradskog prevoza u Beogradu godinama je podeljeno između GSP Beograd i privatnih prevoznika, a od januara 2016. tačno se i zna koje linije drži javni gradski prevoznik, a koje privatnici.
Ugovor o javno-privatnom partnerstvu za gradske linije između grada i privatnih prevoznika, koji je stupio na snagu pre nešto više od osam godina, inicijalno je bilo predviđeno da traje deset godina, odnosno do kraja 2025. godine.
Kako saznajemo, zbog ranijeg utroška novca koji je njime bio predviđen za održavanje linija, jedan ugovor (Arriva) će isteći krajem septembra ove godine, a drugi (Avala bus 500) krajem 2027. godine i postoji mogućnost da grad već u narednim mesecima raspiše novi poziv za javno-privatno partnerstvona gradskim linijama i da novi ugovor bude sklopljen do kraja ove godine. Podsetimo se da je ugovor za prigradski prevoz istekao prošle godine i potpisan je novi na deset godina.
Nadležni za javni prevoz u gradu već razmatraju nekoliko scenarija po kojima bi u narednim godinama mogla da funkcioniše raspodela i održavanje gradskih linija u Beogradu. Ono što je u svima njima jedino neupitno je što bi sasvim sigurno i u narednom periodu tramvajski i trolejbuski podsistem (tramvajske i trolejbuske linije) održavao isključivo GSP Beograd, što je, uostalom, kako kažu poznavaoci, slučaj i u drugim velikim gradovima - da za ove vidove transporta bude zadužen javni prevoznik.
Ali, kada je reč o raspodeli autobuskih linija, tu se razmatraju trenuto velike promene u odnosu na sadašnje stanje. Kako nam je nezvanično potvrdio izvor koji je u gradu uključen u pitanje planiranja odvijanja gradskog prevoza, u narednim godinama moguće je uvođenje nekoliko novina.
Jedna od tih novina, koja se trenutno razmatra je svojevrsna rotacija određenog broja linija koje trenutno drže GSP Beograd i privatni prevoznici. Ova ideja o kojoj se trenutno razmišlja podrazumeva da GSP Beograd preuzme sve linije koje prolaze kroz najuži centar grada i da njih ubuduće opslužuju samo vozila na ekološki pogon, odnosno autobusi na gas.
Tako više preko Trga republike ne bi prolazili autobusi koji koriste klasično gorivo. Sa druge strane, privatnim prevoznicima bi zauzvrat bile ustupljene određene "duge" linije i gledalo bi se da to budu linije koje idu ka istom delu grada (poput novobeogradskih linija koje trenutno drži GSP Beograd).
Ono što bi u priči o novoj raspodeli linija bilo znatno manje povoljno za GSP, kako naglašava izvor uključen u razmatranje mogućih rešenja za buduću raspodelu gradskih linija, jeste što je jedna od opcija koja se razmatra u poslednje vreme i ustupanje čitavih poteza koje decenijama drži GSP Beograd.
To se odnosi na potez 100 (linije ka palilulskim naseljima), potez 300 (smederevskim putem), potez 400 (avalskim putem) i potez 700 (linije ka zemunskim naseljima).
Kako nam je pojašnjeno, ukoliko bi se donela odluka da se svi ovi potezi koje trenutno drži GSP Beograd, ustupe privatnim prevoznicima u narednim godinama, najveći gradski prevoznik ostao bi bez 200 do 250 autobusa, odnosno sa linija na ovim potezima bilo bi okvirno povučen toliki broj GSP autobusa, ukoliko bi pomenuti potezi bili ustupljeni privatnicima.
Podsetimo, poznavaoci javnog gradskog prevoza u Beogradu i deo sindikalaca još ranije su kritikovli odluku grada o ustupanju poteza 600 privatnicima, ističući da je to bio jedan od isplativijih autobuskih poteza za GSP koje je najveći prevoznik držao pre nego što je on prešao u nadležnost privatnika.
kurir.rs/eKapija
"VAŽNO JE DA SE POVEZUJEMO" Vučićev govor na Sajmu "Vinska vizija Otvorenog Balkana": Malo koji deo naše privrede je snažno napredovao kao vinarska industrija