USISIVAČ TRAJE KOLIKO I GARANCIJA: Evo šta ćete ubuduće raditi sa neispravnom belom tehnikom, majstori su u obavezi da URADE OVO
Foto: Shutterstock

ZNAČAJNA PROMENA

USISIVAČ TRAJE KOLIKO I GARANCIJA: Evo šta ćete ubuduće raditi sa neispravnom belom tehnikom, majstori su u obavezi da URADE OVO

InfoBiz -

Tehnički uređaji uglavnom traju koliko i zakonska garancija od dve godine, a nakon toga se pokvare. Kupovina novog proizvoda obično se više isplati, nego popravka koja često "drži vodu samo dok majstori ne odu".

U EU su odlučili da stanu na put ovoj praksi. Krajem prošle nedelje su Evropski parlament i Savet EU postigli politički dogovor o direktivi koja će potrošačima osigurati tzv. pravo na popravku proizvoda, ne samo za vreme trajanja zakonske garancije, već i nakon njenog isteka, i to po pristupačnim cenama.

Proizvođači će biti obavezni da popravljaju uobičajene kućne aparate, poput mašina za pranje veša i sudova, usisivača, frižidera, pa čak i pametnih telefona, i o tome će morati da informišu potrošače. Lista proizvoda će se vremenom proširivati.

bela tehnika, prodavnica bele tehnike, mašina za veš
foto: Shutterstock

Potrošači će imati pravo na zamenski uređaj dok traje popravka, ili mogu da se odluče za popravljeni proizvod kao alternativu. Nakon popravke uređaja garanacija će biti produžena za godinu dana.

Izvestilac Evropskog parlamenta Rene Repasi istakao je da će u budućnosti biti lakše i jeftinije popravljati proizvode umesto da se kupuju novi, skupi. Na ovaj način građani se podstiču da produže životni vek proizvoda tako što će ga popraviti, a to će podstaći i razvoj sektora servisera, smanjiće otpad i promovisaće održivije poslovne modele.

Politički dogovor još formalno treba da potvrde Evropski parlament i Savet EU pre nego što postane zakon. Države članice će imati rok od dve godine da ga prenesu u nacionalna zakonodavstva. Teško je proceniti kada bi Srbija mogla da implementira ove propise.

Prema rečima Marka Dragića, pravnog savetnika u Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS), ova obaveza se odnosi samo na članice EU.

Usisivač, žena, usisavanje
foto: Shutterstock

- Bilo bi pohvalno da se taj model što pre implementira u našem zakonodavstvu, zbog neslavne prakse da se proizvod često pokvari dan nakon isteka garancije - kaže Dragić.

- Ali, naša zemlja, nažalost, nema tu obavezu. Srbija će, svakako, u procesu pristupanja uskladiti svoje zakonodavstvo i sa ovim evropskim propisima kada ta oblast stigne na red.

On ističe da će nova direktiva indikretno naterati proizvođače da proizvode kvalitetnije proizvode, čime će im biti duži vek trajanja, a potrošači će biti zaštićeniji.

mašina, garderoba, sušenje
foto: Shutterstock

PODSTICAJ I PREKO VAUČERA

Prema dogovoru koji je postignut između Evropskog parlamenta i Saveta EU, o direktivi koja će potrošačima osigurati tzv. pravo na popravku proizvoda i nakon isteka zakonske garancije, države članice EU moraju da uvedu barem jednu meru koja bi podstakla potrošače na usluge popravki, poput vaučera za popravke, fondova ili smanjenja PDV-a.

Prema dogovoru koji je postignut između Evropskog parlamenta i Saveta EU, predviđeno je uspostavljanje besplatne internet platforme na kojoj će potrošači moći da se povežu sa serviserima i tako upoređuju cene i traže bolje ponude.

Evropska komisija je lane predložila novi zakon koji potrošačima daje pravo na popravku svojih uređaja, dugo nakon isteka garancije. Tada je saopštila da bi njen predlog uštedeo oko 18 miliona tona ugljen-dioksida tokom 15 godina, dok bi potrošačima uštedeo 176 milijardi evra.

(Kurir.rs/Novosti)

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja