KRENITE OD NULE SVAKE GODINE: Mnogi se na ovaj potez teško odluče, ali NEKAD JE NEMINOVAN, evo zbog čega se isti PREPORUČUJE
Foto: Profimedia

PREDNOSTI

KRENITE OD NULE SVAKE GODINE: Mnogi se na ovaj potez teško odluče, ali NEKAD JE NEMINOVAN, evo zbog čega se isti PREPORUČUJE

InfoBiz -

Budžet je osnovni planski dokument kompanije koji predstavlja očekivane prihode i rashode u posmatranom budućem periodu. U Srbiji se poslovna godina poklapa sa kalendarskom, iako u nekim inostranim kompanijama to nije slučaj, pa njihovi poslovni izveštaji i budžet nisu vezani za kalendarsku godinu, već za poslovni ciklus.

- Za mnoge organizacije pomisao o ponovnoj izgradnji budžeta kompanije iz temelja može izazvati noćnu moru. Očistiti finansijsku listu i početi od nule bilo bi poslednje sredstvo u najgorem slučaju, nikada opcija koja bi se razmatrala u normalnim okolnostima. Ipak, sve veći broj organizacija odlučuje da uradi upravo to – ekstremni metod budžetiranja poznat kao „budžetiranje zasnovano na nuli“ - ocenjuje poslovni konsultant Milan Petronić.

ZBB

ZBB je metodologija koja usklađuje troškove preduzeća sa strateškim ciljevima. Ovaj pristup zahteva od organizacija da izgrade svoj godišnji budžet od nule svake godine.

Budžetiranje zasnovano na nuli (ZBB) je proces koji dodeljuje sredstva na osnovu efikasnosti programa i neophodnosti, a ne na osnovu istorije budžeta. Za razliku od tradicionalnog budžetiranja, nijedna stavka nije automatski uključena u sledeći budžet. Korišćenje ovog modela vrši se na osnovu detaljne analize svakog programa i rashoda na početku svakog budžetskog ciklusa i mora da opravda svaku stavku da bi dobio finansiranje.

Budžeti mogu primeniti ZBB na bilo koju vrstu troškova kao što su kapitalni izdaci, operativni rashodi, prodajni, opšti i administrativni troškovi. Takođe, u budžetskoj analizi mogu biti i troškovi marketinga, varijabilna distribucija ili cene prodate robe.

Plan, Par, Posao
foto: Profimedia

Kada je uspešan, ZBB proizvodi radikalne uštede i oslobađa organizacije od ukorenjenih odeljenja i metodologija, ali kada je neuspešan troškovi za organizaciju mogu biti značajni. Među prednostima ovakvog načina izrade budžeta poslovni konsultanti ističu nekoliko.

Pre svega, dobre strane izrade od nule su to da je takav budžet dobro opravdan i usklađen sa strategijom preduzeća, podstiče širu saradnju u celoj organizaciji, zatim podržava smanjenje troškova izbegavanjem automatskog povećanja rashoda, što često rezultira uštedama. Sa druge strane nedostaci mogu biti to što je skupo, složeno i dugotrajno da se budžet obnavlja od nule svake godine, dok tradicionalno budžetiranje zahteva opravdanje samo za postepene promene.

(Kurir.rs/Biznis.rs)

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja