BEOGRAD - Primedbe Udruženja prevoznika tereta "Međunarodni transport" ne stoje i ne postoji nijedan razlog za njihov protest, kaže pomoćnik ministra za drumski saobraćaj Saša Stojanović.

Naime, to Udruženje najavilo je za četvrtak protestnu vožnju od petlje Krnjaševci do ulaza u Beograd kod Terminala, nezadovoljni zbog, kako navode, nepostojanja komunikacije sa nadležnima i nedostatka izvesnosti u poslovanju.

sasa-stojanovic-pomocnik-ministarke-saobracaja.jpg
Tanjug Printscreen 

Stojanović, međutim, u izjavi za Tanjug, ističe da razlozi za njihovo nezadovoljstvo ne stoje, i da, ako postoji dobra komunikaciju sa nekim ko se bavi delatnošću za koju je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture nadležno, to su svakako transporteri.

Ukazuje da se nijedan značajan dokument kojim se reguliše poslovanje međunarodnog transporta ne donosi bez konsultacija sa nadležnim udruženjima.

"Kao dokaz postojanja komunikacije imamo dopis jednog od udrženja, Privredne komore Međunarodni transport i logistika, od kojeg je traženo da dostavi predloge za eventualno poboljšanje uslova poslovanja, a u kojem stoji da su 'prevoznici jednoglasno potvrdili da su zadovoljni principima na kojima Uredba počiva, te da je osim pravnog usklađivanja sa zakonom ne treba menjati'", rekao je Stojanović.

profimedia0280001861.jpg
profimedia-0280001861 

On je odbacio i primebde da prevoznici nemaju izvesnost u poslovanju, ističući da u protekle tri godine, resorno ministarstvo radi na postizanju izvesnosti, kao i da su harmonizani propisi sa EU, za šta su nadležni dobili pohvale.

"Zatečeno stanje 2014. godine karakterisalo je crno tržište dozvola, prodaja CEMT dozvola, prodaja dozola iz posebnih fondova ministarstva , nestašice dozvola... Sve smo to unazad u ove tri godine uspeli da izbegnemo, uvećali smo kontingente dozvola za najvažnije zemlje kada su u pitanju interesi srpskih transportera, nemamo nestašice dozvola, nije bilo problema u raspodeli dozvola, ostvarili smo najtransparentniju raspodelu posebnih fondova dozvola unazad 15 godina, propisali pravilnike i svake nedelje transparentno objavljujemo ko je od prevoznika dobio dozvole", nabraja Stojanović.

Dodaje da ne postoji nijedna delatnost u Srbiji, uključujući i nove prevoznike, koja ima uređeniju izvesnost poslovanja.

guzve.jpg
Tanjug/Foto FaH/ Tomislav Pavlek 

Objašnjava i da su od stupanja na snagu Zakona o prevoza tereta u drumnskom saobraćaju 2015. godine, koji se u potpunosti primenjuje od ove godine, prevoznici imali 18 meseci za dopunu voznih parkova i nabavku novih vozila.

"Od stupanja na snagu Zakona, tako formirani vozni parkovi omoućavaju da prevoznci još narednih godinu dana, mogu, u tom prelaznom periodu, obavljati delatnost nesmetano dok ne pribave licencu za obavljanje prevoza.

Čak smo i preko te zakonske odredbe, prevoznicima omogućili da nabavljaju do pre mesec dana nova vozila, pod uslovom da podnesu zahtev za izdavanje licence", pojašnjava Stojanović.

Izdavanje licenci je, ističe, kompleksan proces, jer je potrebno izdati oko 6.000 licenci za privredna društva i oko 40.000-50.000 izvoda iz licenci za vozila.

Kako kaže, fokus prevoznika je u proteklih godinu i po dana bio samo na nabavci novih vozila, a kada je Ministarstvo izvršilo presek, pokazalo se da je nedopustivo mali broj zahteva za izdavanje licenci i podnet, pa će prevoznici imati problem, jer neće moći da im se izda licenca, pa će imati nužni zastoj zbog svog propusta.

autoput-dragana-udovicic.jpg
Dragana Udovičić 

"Udruženja, umesto da organizuju protestne vožnje, trebalo je da rade sa članstvom i da ih pripreme za promene. Imamo i dopis u kojem kažu da se slažu sa konstatacijom da su se prevoznici možda previše opustili i čekali kraj godine za izdavanje licenci, pa mole za produžavanje roka za nabavku vozila", rekao je Stojanović.

O tome, kaže, može da se razgovara, jer je sve stvar dogovra, za koji Ministarstvo stoji na raspolaganju, ali to svakako nije razlog za protestnu vožnju.

Komentarišući navode da bi pojedini prevoznici mogli njihovo poslovanje da presele u Sloveniju, čime bi Srbija bila na gubitku, Stojanović kaže da njihovim odlaskom i registracijom firmi u Sloveniju, naša zemlja ne gubi ništa, jer ako bi i ugasili preduzeća u našoj zemlji, ovde ima preduzeća koja čekaju da dobiju dozvole i koja bi radila, pa budžet ne bi bio oštećen.
Ističe da prevoznici imaju maksimalne uslove za obavljanje delatnosti transporta u Srbiji, ali da je Srbija, kao zemlja koja nije članica EU, dostigla maksimum u broju dozvola koje može da dobije.

Ipak, dodaje, svake godine nadležni pokušavaju i uvećavaju za određeni procenat broj razmenjenih dozvola za evropskim zemljama, koje na taj način štite svoje tržište.

saobracaj-guzva-brankov-most-foto-nebojsa-mandic.jpg
Nebojša Mandić 

"Svako preduzeće u potrazi za profitom pokušava da nađe rešenje. Neki od naših prevoznika odlaze u zemlje EU, pa kao vlasnici firme iz zemlje članice Unije, mogu da vrše prevoz u tim zemljama bez dozvole. Prema tome, ne radi se o nekom uslovu koji mi ne želimo da pružimo, jednostavno članstvo u EU nam pruža taj benefit", pojašnjava Stojanović.

Da li će do protestne vožnje i doći, on ne zna, ali ističe da jedan od navedenih razloga organizatora, predlog da se sektor za drumski transport premesti u neko drugo ministarstvo ili da se formira posebno ministarstvo za saobraćaj, nema veze sa delatnošću transporta, već više predstavlja politički pamflet ili zahtev.

"U tom smislu, ukoliko udruženje ima političke ambicije trebalo bi da se registruju kao politička stranka, a ne da zloupotrebaljavaju članstvo i da pod vidom nekih opravdanih razloga požele da ih privuku i naprave, na neki način, masovan protest. Mi ćemo, nezavisno od najavljene protestne vožnje, nastaviti redovnu komunikaciju sa udruženjima", zaključio je Stojanović.

(Kurir.rs/Tanjug)

POGLEDAJTE BONUS VIDEO:

VESTI KURIR TV UŽIVO: Stopiran “Beograd na vodi”?!