PROFIT I DELA ZA DOBROBIT SVIH MOGU DA IDU RUKU PODRUKU: Kompanije brinu o lokalnoj zajednici
Dobar put... Poslodavci su prepoznali značaj ulaganja u razvoj društva I očuvanje prirode i u proseku godišnje izdvajaju oko 20 miliona evra za te svrhe, a dodatnim poreskim olakšicama mogli bi znatno povećati donacije.
Za prvih šest meseci ove godine kompanije u Srbiji su svoje društveno odgovorno poslovanje usmerile prevashodno na lokalne zajednice i obrazovanje, a visoko su se kotirale i podrška ženama i deci. Sa oko 20 miliona evra godišnje uloženih u društveno odgovorno poslovanje, Srbija je lider u regionu, ali i još daleko od Evrope.
- Najzastupljenije oblasti u kojima kompanije sprovode svoje društveno odgovorno poslovanje kod nas su lokalne zajednice i obrazovanje, pokazuju podaci za prvu polovinu ove godine. U lokalnim sredinama se već uveliko vidi da ima pozitivnih promena, a u poslednje tri-četiri godine otprilike se oko 20 miliona evra godišnje odvaja za društveno odgovorno poslovanje. To je za Balkan sasvim solidan novac koji nas stavlja na prvo mesto u ovoj oblasti u regionu. Međutim, još zaostajemo za evropskim standardom - rekao je za Kurir Siniša Mitrović, rukovodilac Centra za cirkularnu ekonomiju Privredne komore Srbije i predsedavajući radne grupe za ostvarivanje milenijumskih ciljeva održivog razvoja UN u Srbiji.
Imidž
Poslodavci u Srbiji su svesni da treba da slede primere razvijenih kompanija u svetu i da, osim o profitu, treba da vode računa i o društvu i okolini u kojoj posluju, ranjivim grupama, zaposlenima, što im samo može popraviti imidž, a time i poslovanje. A da bi nastavili uzlaznom putanjom i s Balkana skočili do Evrope, veliku pomoć mogle bi im pružiti poreske olakšice.
- U Srbiji, za razliku od EU, nemamo fiskalni mehanizam koji bi podstakao još veće izdvajanje firmi u društveno odgovorno poslovanje. Donacije su kod nas još opterećene PDV. Dakle, fiskalizacija bi bila pozitivan korak ka onome što uporno zagovaram, a to su takozvana tri P - ljudi (people), planeta (planet) i profit. Uspeh se danas ne meri samo po zaradi već i po odgovornosti prema lokalnoj zajednici, klimatskim promenama i drugim ciljevima održivog razvoja koje je postavila UN. Sve to i dalje stidljivo dolazi na tržište Srbije, ali je važno da dolazi i da se već vide efekti - naglasio je Mitrović.
Zakonodavstvo
On je dodao da su domaćim zakonodavstvom poreska umanjenja predviđena samo za donacije pravnih lica, koja se obračunavaju prema ukupnom godišnjem prihodu kompanije.
Dijalog sa državom
- Međutim, u praksi, iako je najveći deo donacija usmeren ka javnim institucijama, kompanije imaju velike probleme da koriste ovaj mehanizam i ostvare olakšice, što nesumnjivo nepovoljno utiče na motivisanost korporativnih donatora da plasiraju još više sredstava u vidu donacija kojima se rešavaju konkretni problemi građana - naglasio je Mirović.
Privredna komora Srbije je, naveo je Siniša Mitrović, kada je reč o jednom segmentu održivog poslovanja - korporativnom davanju za opšte dobro, odnosno filantropiji, donatorstvu, u okviru Saveta za društveno-odgovorno poslovanje, pokrenula dijalog sa državom u vezi sa uvođenjem olakšica za davanje u opštekorisne svrhe.
Kurir.rs/J. S. Spasić/Foto: Beta/Slobodan Miljević
SRBIJA, ALBANIJA I SEVERNA MAKEDONIJA PROMOVIŠU TURIZAM SVOJIH ZEMALJA NA TREĆOJ VINSKOJ VIZIJI: Labović: Zajedno možemo do još boljih rezultata (FOTO)