Slušaj vest

Gotovo da nije bilo kuće bez njih.

Baka ih je vešto vadila iz komode i pažljivo peglala preko krpe, a deca su učena da „ne diraju ništa po stolu“ jer je tu „milje“. I to ne bilo kakav — već „onaj fini, ručni rad“.

Danas? Mladi ih sve češće gledaju s podsmehom, kao relikte prošlosti, kičaste podsetnike na doba tapeta, dugačkih zavesa i masivnog nameštaja od punog drveta.

Na Njuškalu se prodaju kao suvo zlato

Nakratko ih je u život vratio popularni muzičar Baby Lasagna, za čiju je pobedu na Evroviziji prošle godine navijala cela Hrvatska, ali i dobar deo ljubitelja ovog takmičenja iz celog sveta.

Miljei su tako doživeli modni povratak, a stari simbol hrvatske tradicije ponovo je postao hit. Bilo ih je svuda – Baby Lasagna je milje stavio na glavu, a Hrvati opet na stočiće, televizore, pa čak i na kućne ljubimce ili automobile. No, trend nije dugo potrajao.

Estetika se promenila — sada vlada minimalizam. Miljei su završili na tavanima, u starim komodama, a neki čak i na Njuškalu. I tu dolazimo do apsurda današnjice: dok ih jedni smatraju zastarelim, drugi ih prodaju za ozbiljan novac. Nedavno se na Njuškalu pojavio oglas — ručno rađen stolnjak, s bogatim vezenim motivima i čipkom, za čak 1100 evra.

Drugi kukičani prekrivač dimenzija 240×240, naravno ručni rad, prodaje se za 900 evra. Da, dobro ste pročitali: ono što je baka možda godinama radila s ljubavlju, danas je raritet za kolekcionare i nostalgične duše koje su spremne da ga skupo plate.

Heklane stolnjake prodaju i po 300 evra, dok su heklani miljei nešto jeftiniji. Mogu se naći po ceni od 10 do stotinak evra, u zavisnosti od veličine i dizajna. I tako miljei žive novi život — između prezira i prestiža, na granici kiča i umetnosti. Možda će još koji milenijalac, u potrazi za autentičnim retro šikom, izvaditi bakin milje i — staviti ga na Instagram.

Kurir Biznis/Dnevno hr.