Slušaj vest

Kako kaže, psi mirno leže ispod stola, dok deca trče i viču po restoranu, vuku stolnjake, prosipaju so, lome čačkalice i penju se cipelama po stolicama. Kritiku je uputio roditeljima koji tolerišu takvo ponašanje i zapitao se da li takvu nevaspitanost tolerišu i kod kuće.

Njegova poruka je jasna – ako se deca ne znaju lepo ponašati, neka ručaju negde drugde.

Slična situacija zabeležena je i u SAD, u saveznoj državi Džordžiji. Vlasnik restorana Toccoa Riverside uveo je dodatnu naknadu za roditelje čija su deca bučna i neposlušna – takozvanu „taksa za loše vaspitanje“. Iznos ove naknade može dostići i 50 dolara (oko 47 evra).

U Nemačkoj su porodice s decom i inače retki gosti restorana, uglavnom zbog visokih cena. Prema istraživanju nemačkog udruženja ugostitelja (Dehoga), 27 odsto ispitanika u restoran izlazi ređe od jednom mesečno, 22 odsto jednom mesečno, a oko 20 procenata nekoliko puta mesečno.

Ponašanje dece u restoranima ponovo je tema koja izaziva pažnju javnosti. Dok neki vlasnici restorana javno kritikuju nemarne roditelje, drugi se odlučuju za finansijske kazne. Jasno je da se očekuje osnovna kultura ponašanja – bez obzira na godine.

Svi bi trebalo da poštuju pravila ponašanja u restoranu

Ponašanje u restoranu odraz je lične kulture i poštovanja prema drugima. Bilo da je reč o opuštenom porodičnom ručku ili večeri u luksuznom restoranu, važe određena pravila bontona koja svi gosti treba da poštuju.

Prvo i osnovno pravilo jeste dolazak na vreme, naročito ako je izvršena rezervacija. Kašnjenje bez najave smatra se nepristojnim prema osoblju i drugim gostima koji čekaju svoj red. Takođe, oblačenje bi trebalo da bude primereno ambijentu restorana, a lična higijena i urednost su obavezni.

33.jpg
Foto: Shuterstocktock

U odnosu s osobljem očekuje se osnovna ljubaznost – konobari nisu sluge, već profesionalci koji se trude da gostima pruže prijatno iskustvo. U slučaju greške ili nezadovoljstva, treba reagovati smireno i s poštovanjem. Galama, vređanje i nepristojni komentari nikada nisu prihvatljivi.

Za stolom bi gosti trebalo da sede mirno, razgovaraju tiho i poštuju prostor drugih. Neprimereno je glasno se smejati, pričati putem zvučnika ili gledati video-sadržaje bez slušalica. Upotreba mobilnog telefona treba da bude diskretna.

Ponašanje dece – odgovornost roditelja

Posebna pažnja posvećuje se ponašanju dece. Deca su dobrodošla u većini restorana, ali samo ako su pod nadzorom roditelja. Nije primereno da trče po prostoru, viču, diraju stolove drugih gostiju, razbacuju hranu ili skaču po stolicama. Restoran nije igraonica, a odgovornost za ponašanje dece uvek je na roditeljima.

Decu treba učiti osnovnim pravilima ponašanja za stolom – kako se koristi pribor, kako da obrišu usta i čekaju svoj red bez ometanja drugih gostiju.

Kućni ljubimci samo uz dozvolu restorana

Što se tiče kućnih ljubimaca, posebno pasa, njihova prisutnost u restoranu dozvoljena je samo ako je restoran to jasno naveo. U tim slučajevima pas mora biti miran, na povocu i smešten uz vlasnika tako da ne ometa osoblje ni druge goste. Vlasnici su odgovorni za ponašanje svojih ljubimaca, baš kao što su roditelji odgovorni za decu.

Ostavite sto urednim i napojnicu ako ste zadovoljni

Kada obrok završi, sto bi trebalo ostaviti u urednom stanju. Iako to nije obaveza, ostavljanje napojnice u znak zahvalnosti za dobru uslugu smatra se gestom pristojnosti i poštovanja prema osoblju.

Ukratko – osnovna kultura ponašanja u restoranu svodi se na jedno: poštovanje. Prema osoblju, prostoru, drugim gostima – i prema sebi. Restoran je mesto gde svi dolaze da uživaju, i zbog toga se očekuje da svaki gost doprinese prijatnoj atmosferi.

BiznisKurir/Fenix-magazin