Dok neki ljudi investiraju na berzi, drugi radije biraju predvidljivije investicije, poput klasičnih automobila, navodi kompanija carVertical koja se bavi proverom istorije automobila pomoću broja šasije.

Proizvedeni pre više od 30 godina, klasični automobili postaju sve popularniji među ljudima koji traže investicione prilike. Prema Matasu Buzelisu, stručnjaku za automobile u carVerticalu, pažljivo odabrani, besprekorni modeli mogu povećati svoju vrednost nekoliko puta, čak i nakon nekoliko godina.

Šta se smatra klasičnim automobilom?

Da bi se automobil smatrao klasičnim, trebalo bi da je proizveden pre više od 30 godina. Međutim, nije svaki automobil koji je star 30 godina vredna buduća investicija. Obim proizvodnje, cena i razlozi proizvodnje mogu objasniti zašto se neki automobili smatraju pravim klasicima, a drugi ne.

automobili-stari-automobili-vrednost-kolekcija.jpg
Profimedia 

Na primer, automobil koji je bio izuzetno popularan i pristupačan masama verovatno neće biti vrlo poželjan klasični automobil, ali njegova najvatrenija, najmoćnija ili najređa verzija može postati popularna među entuzijastima i smatrati se klasikom.

Na primer, Ford Sierra bio je popularan automobil u osamdesetim i devedesetim godinama, ali to nije model koji bi bio poželjan među kolekcionarima klasičnih vozila.

Međutim, drugačija je priča sa Cosworth autom, pojačanom verzijom Ford Sierre, koja je bila namenjena trkanju i imala je ograničenu proizvodnju.

Evo nekoliko odličnih primera različitih cena koji bi trebalo da povećaju svoju vrednost u budućnosti:

Mercedes-Benz 500SL ili 600SL (R129 šasija) – večan dizajn od Mercedes-Benza. Ovi roadsteri bili su vrlo sofisticirani za svoje vreme i često ih traže entuzijasti nemačkih automobila. Audi S2 Coupe – opremljen čuvenim 2.2 5-cilindričnim 20-ventilskim motorom, nudi obilje snage uz zadržavanje prepoznatljivog izgleda Audija. Peugeot 205 GTI 1.9 – ovo je možda i gazda sportskih hečbek automobila. Automobil koji je veoma zabavan za vožnju uprkos svojoj konzervativnoj snazi prema današnjim standardima. Citroen SM – čuveni Citroen sa primesom Maseratija. Veoma poseban automobil sa suspenzijom koja je sofisticiranija od onih koje se nalaze u današnjim luksuznim automobilima. Lancia Delta Integrale EVO (ili EVO2) – izuzetno skup automobil koji ima obilje pedigrea iz Svetskog prvenstva u reliju. Vrlo vredna investicija za svakog kolekcionara automobila.

1015-nemanja-pancic.jpg
Nemanja Pančić 

Tanka linija između investicije i iskustva zabave

Kupci klasičnih automobila mogu se podeliti u dve grupe: one koji kupuju i prodaju automobile radi profita i one koji kupuju takva vozila radi iskustva, vozeći ih samo za ekskluzivne prilike.

Vozači koji razmišljaju o nabavci klasičnog automobila često su prevareni idejom da će se i zabavljati vozeći taj određeni automobil i zatim ga prodati po visokoj ceni.

Međutim, mogu se naći u situacijama gde se automobil haba i troši i ne zadržava svoju vrednost. Ljudi koji kupuju automobile kao investiciju ne voze ih okolo kako bi osigurali da ostanu u vrhunskom stanju i ne dožive nikakve kvarove ili nesreće. Koriste ih samo za posebne prilike, obično izbegavajući ekstremne vremenske uslove.

fudbaleri-srbije-reprezentacija-srbije-kola-automobili.jpg
Saša 

To, takođe, znači da takvi automobili moraju biti smešteni u suvu, izolovanu i temperaturno regulisanu garažu, što zahteva dodatnu investiciju.

Stari automobili privlače mlađe vozače

Mlađi i neiskusni vozači često imaju različite motivacije za kupovinu starijeg automobila. Za neke, vozilo je samo sredstvo za dolazak od tačke A do tačke B i nisu zainteresovani za kulturu automobila. Drugi ne veruju u svoje vozačke sposobnosti, pa biraju stari i jeftin automobil kako bi smanjili finansijske gubitke u slučaju nesreće.

Međutim, postoje i mlađi entuzijasti koji vole da dožive pravu emociju klasičnih automobila koji su možda koristili njihovi roditelji ili bake i deke. Ti automobili mogu biti povezani sa nostalgijom i vraćanjem vrednih sećanja, ali se često mogu prikazati kao veoma dobra investicija.

Besprekorni klasični automobili mogu biti skuplji na zapadnim tržištima

Zapadnoevropske zemlje često imaju razvijeniju kulturu klasičnih automobila, dok u istočnoj Evropi neki vlasnici ne znaju kakav dragulj mogu imati ili koja je stvarna vrednost starog Mercedesa. Stoga, ako vozilo ima visoku potražnju, dobra je ideja prodavati ga na zapadnim tržištima poput Italije, Francuske, Nemačke, Belgije ili Velike Britanije.

img0987de2cdf33f99b4f787c5a6859ec26v.jpg
Privatna arhiva/Goran Srnić 

- Kultura klasičnih automobila je izraženija u zapadnim zemljama, gde svetski poznati sajmovi privlače vrhunske kolekcionare koji izlažu svoj inventar klasičnih automobila i traže poslovne prilike. To, takođe, ističe potencijal za prodaju klasičnih vozila na međunarodnom nivou. U današnjem povezanom svetu, korišćenje onlajn aukcija čini ovaj proces lakšim nego ikad pre - sugeriše Matas Buzelis.

Prodavci privatnih automobila su lakši za pregovaranje, ali to ima svoje rizike

Iako kupci očekuju da će naići na retki automobil čiji vlasnik ne razume njegovu vrednost, šanse za pronalaženje tako dobre trgovine su male. Prodavci uvek znaju šta prodaju, jer su stalni profesionalci u poslu. Stoga su stari i dobro očuvani automobili znatno skuplji kada se prodaju preko dilerskih mesta.

Ceo proces kupovine je transparentniji kada se automobil nabavlja preko dilerskog mesta, jer oni proveravaju svoja vozila pre prodaje. Kupovina automobila od privatnih prodavaca ima svojih rizika, jer može biti teško utvrditi kako je vozilo održavano i voženo na prvi pogled.

imgaebd4fdcdf483607c09e5e89aa7aa1aav.jpg
Privatna arhiva/Goran Srnić 

Samo automobili koji su verni originalnom dizajnu vrede tu cenu

Čak su i klasici često restaurirani i prefarbani, pa malo toga podseća na njihov originalni izgled. Da bi zadržao najveću vrednost starog klasičnog vozila, ono mora biti što vernije originalu i u najboljem mogućem stanju.

- Nema ništa gore od posedovanja vozila sa jeftinim popravkama, posebno kada se uzmu u obzir automobili koji su veoma teški i skupi za održavanje. Stariji modeli Mercedes-Benza, na primer, bili su veoma napredni za svoje vreme, ali su ovi modeli noćna mora za popravku jer su hidraulične kontrole korišćene za praktično sve. Često postoji ova beskrajna rutina traženja originalnih delova, dok neki delovi mogu biti obnovljeni samo od strane veštih mehaničara - objašnjava Buzelis.

Dokazi o održavanju su ključni za investitore

Auto klasici mogu imati vrlo staru servisnu istoriju, a neki od tih zapisa možda nikada nisu digitalizovani. Dakle, jedini dostupni dokazi o dobrom stanju su dokumentacija o održavanju.

Kupci klasika trebalo bi da obrate pažnju na dokumentaciju vozila, jer ovi dokumenti mogu biti lažni i stvoriti iluziju da automobil nema nedostataka. Neki istorijski zapisi još uvek mogu biti digitalizovani, tako da je mudro proveriti istoriju onlajn putem VIN broja i videti da li se poklapaju.

BiznisKurir/eKapija