Kako procenjuje američka konsultantska kuća Boston Consulting Group, novi granični porezna ugljenik uEU uzrokovaće skok prosečne cene novog automobila za gotovo 600 evra.

Mehanizmom za ugljenično prilagođavanje na granicama uvoznike van granica EU, Unija obavezuje da joj plaćaju porez na ugljenik koji odašilju prilikom proizvodnje, poput čelika i cementa. Boston Consulting Group ukazuje da je u prosečnom automobilu s četvoro vrata uključeno sedam tona ugljen-dioksida (CO2), gde se nešto manje od pola odnosi na čelik i aluminijum, koji se koriste pri proizvodnji automobila.

0804-shutter.jpg
Shutterstock 

Imajući u vidu podatak da porez na tonu ugljenika trenutno iznosi 82,90 evra, očekuje se da će prosečna cena novog automobila porasti za čak 580,30 evra.Proizvođači su do sada morali da otkupe pravo na emitovanje ugljen-dioksida (ETS), kako bi mogli da uvoze sve ono što im je neophodno za proizvodnju.

Poljska je pre dva meseca najavila da će pred Evropskim sudom pravde da ospori CBAM. Stava su da je za uvođenje CBAM-a bila ključna jednoglasna podrška, a ne samo kvalifikovana većina u EU. Ana Moska, poljska ministarka za klimu ukazala je da bi CBAM kao posledicu mogao da ima neravnomeran rast troškova energije u celoj Uniji i da se to kosi sa principom energetske solidarnosti.

profimedia0232942290.jpg
Profimedia 

Takođe, Brazil, Južna Afrika, Indija i Kina tvrde da se diskriminišu CBAM-om. Pretpostavlja se da bi njime najviše bile pogođene Rusija, Turska i Ukrajina. Pojedine od pomenutih zemalja bi verovatno i pokrenule spor protiv EU pred Svetskom trgovinskom organizacijom (WTO), ali bi za to morale da sačekaju 2026. godinu, kako bi mogle da dokažu kolika im je šteta naneta.

Svetska trgovinska organizacija mogla bi da presudi protivUnije, ako bi se utvrdilo da je različitim stopama naplaćivala poreze za iste proizvode ili ako se utvrdi da je domaće proizvode na drugačiji način tretirala u odnosu na strane.

Kurir.rs/Klix