Da su kozmetički tretmani, ali na prvom mestu manikir i pedikir od luksuza prerasli u neizostavnu rutinu velikog broja žena pokazuju i podaci o rastu broja novootvorenih kozmetičkih salona.

U Beogradu i drugim velikim gradovima gotovo da nema stambene zgrade u kojoj nećete videti i kozmetički ili frizerski salon, a često su i objedinjeni pa se u salonima za negu lepote nudi sve, od šišanja i farbanja kose, preko nege lica i tela, pa sve do šminkanja.

profimedia0316419639.jpg
Profimedia 

To potvrđuju i podaci Agencije za privredne registre, pošto je broj registrovanih frizersko-kozmetičkih salona od kraja 2022. do polovine juna ove godine porastao za više od 400. U APR-u kažu da je trenutno registrovano 13.938 preduzetnika sa ovom šifrom delatnosti, ali da je uočljiv trend rasta pokazuje i poređenje u prethodne tri godine.

Naime, broj frizersko-kozmetičkih salona povećao se od kraja 2021. do kraja 2022. za tačno 500, dok je u ovoj godini skoro toliki rast uočen za samo pola godine. Pored ovoga, zvanični podaci pokazuju i da je otvaranje frizersko-kozmetičkih salona jedno od najpopularnijih zanimanja među preduzetnicima mlađim od 35 godina i zauzima drugo mesto, odmah iza programiranja.

Bitna je obuka

Mirjana Mileusnić, kozmetičarka je već 15 godina. Školovala se na Akademiji za kozmetiku i estetiku, a pored toga završila je i više kurseva i edukacija u želji da savlada sve nove tehnike u kozmetici. Danas u svom salonu nudi gotovo sve kozmetičke usluge, od depilacije, preko masaža lica i tela, nege ruku i nogu, do trajne šminke.

- Usavršavala sam se i za mezoterapiju i hemijski piling lica. Više i ne znam broj kurseva i obuka na koje sam išla kako bih unapredila ili proširila znanje, kao i ponudu svojih usluga. Išla sam ponekad i na više seminara i obuka za neke tehnike, pogotovo kada je masaža lica u pitanju, jer nema te sprave koja može da zameni ruke. Ovo je posao u kojem se stalno dešavaju neke novine, pa je potrebno to pratiti - kaže Mileusnićeva za portal Poslovi Infostud.

Stepen obrazovanja kozmetičara razlikuje se od najnižeg nivoa bazne ili osnovne obuke, na kursevima koji mogu da traju od nekoliko dana do nekoliko meseci, pa sve do četvorogodišnjih stručnih škola, ali i privatnih akademija koje sve češće nude obuke za ovo zanimanje.

Samo u Beogradu još uvek ima nekoliko državnih četvorogodišnjih srednjih škola za kozmetičkog tehničara, a veliki je broj i privatnih, u kojima se stiče isto ovo zvanje. Sa druge strane, ponuda kurseva i kratkotrajnih obuka, naročito za nokte, raste iz dana u dan.

shutterstock-1927026527.jpg
Shutterstock 

Mirjana radi sama, a svoje radno vreme prilagođava mušterijama. Kaže da se od posla kozmetičara može pristojno živeti, mada je konkurencija sve veća. Dodaje da proširivanje posla zahteva značajna ulaganja, kako u materijal i opremu, tako i u marketing koji je sve važniji, naročito na društvenim mrežama.

- Za ovaj posao je potrebno i veliko strpljenje i puno ulaganja, ali ja sam nekako sigurna da je najvažnije da volite svoj posao i da vas onda ta ljubav i posvećenost guraju da kvalitetno i profesionalno radite – dodaje Mirjana.

Njena koleginica Andrijana Pantić kaže da žene koje posećuju njen salon uglavnom dolaze na osnovu preporuke.

Ova kozmetičarka poslednjih sedam godina je preduzetnica, vlasnica frizersko-kozmetičkog salona u kojem osim nje radi još pet žena. Završila je, baš kao i Mirjana trogodišnju Akademiju za kozmetiku, a osim estetskih tretmana radi i medicinski pedikir. Na pitanje da uporedi rad kod poslodavca i samostalni posao, ovako odgovara:

- Obožavam svoj posao i ne bih mogla da radim ništa drugo, srećna sam i što imam svoj salon, to je od početka bio moj san, ali osim što radim u salonu po ceo dan, sada imam i dodatni posao, sa papirologijom. I to mi oduzima i dosta vremena i dosta energije - kaže ona za Poslovi Infostud.

Andrijana navodi da je zadovoljna brojem mušterija, te da bez obzira na rast broja kozmetičkih salona, posla ima za one koji su spremni mnogo da rade i stalno da se usavršavaju.

Prema njenom mišljenju, očigledno je da saloni niču kao pečurke.

- Na tržištu je i mnogo rada na crno, nažalost, a mnogo je i neukih. To sve obezvređuje naš rad, nelojalna konukrencija stvara i velike razlike u ceni usluga, ali kvalitet se uvek prepozna. I mogu da kažem da se od ovog posla može lepo živeti, ali ako se dosta radi. Kada imate stalne mušterije i kada se zbližite sa njima onda ih je teško odbiti, a svi mi imamo previše obaveza i premalo vremena. Tako i ja često ne uspevam da uskladim posao i privatni život - objašnjava ona.

Cene usluga

Procene su da na tržištu osim oko 14.000 registrovanih preduzetnika u ovoj oblasti ima barem još toliko onih koji rade u sivoj zoni, pa naše sagovornice ističu da zbog toga i cene kozmetičkih usluga značajno variraju. Tako se, primera radi, cene sve popularnije usluge gel laka kreću od 1.000 do više od 5.000 dinara.

- Kada sam, sasvim slučajno, počela da se bavim noktima, nisam znala raziku između stavljanja gela i gel laka - kaže Nevena Petrović (23) koja je tokom pandemije i karantina, zabave radi, počela da uči kako se stavlja gel lak.

Ona kaže da je učila na sebi, gledajući klipove na mrežama.

- Onda sam počela da kupujem opremu polako, a zatim sam odlučila da upišem kurs za ovu tehniku. Raspitujući se za kurseve shvatila sam da se cene obuka kreću od 50 do 700 evra. Odlučila sam se za jedan od ovih skupljih, završila sam osnovnu, baznu obuku, a onda i počela da radim. Jako volim svoj posao, za mene je to neka vrsta umetnosti, uživam da vidim sreću i zadovoljstvo žena kada im ukrasim nokte - kaže Nevena koja sanja da jednog dana ima sopstveni salon i ne odustaje od ovog posla, mada istovremeno studira i menadžment.

Odnos sa mušterijama

Prema zvaničnoj statistici, neto zarade u ovom delu uslužnih delatnosti su oko 60.000 dinara, ali kozmetičarke kažu da one dosta zavise i od salona u kojem se radi, ali i broja mušterija, jer nemali broj njih radi na procenat.

Sagovornice kažu da ih za salon i posao koji podrazumeva dosta sedenja i uglavnom više radnih sati od zakonom propisanih osam, vezuje bliskost sa ženama koje im redovno dolaze, kao i građenje prijateljskih odnosa. Tvrde da ustaljeno mišljenje da se žene najpre poveravaju jedna drugoj ali i radnicama u frizersko-kozmetičkim salonima nije bez osnova, jer salone doživljavaju kao mesta gde imaju vreme samo za sebe, gde se opuštaju i osećaju prijatno. Kozmetičarke upravo to i ističu kao najlepši deo svog posla.

Kurir.rs/ Poslovi Infostud