ĐORĐE IMA PLAN ZA DOMAĆU PROIZVODNJU AUTOMOBILA: Želi da razvije prvi srpski električni automobil
Pre više od tri decenije, Đorđe Mojić, fizičar, inovator i vizionar, konstruisao je Ekomobil, gradski električni automobil koji je bio ispred svog vremena.
Danas ovaj pionirski projekat dobija novu šansu, ali i širu svrhu - da postane simbol održive mobilnosti i otvorena platforma za saradnju domaće industrije, obrazovanja i zajednice.
Još kao student atomske fizike, Mojić je, kako kaže, razumeo da "svemir teži jednostavnim, a moćnim rešenjima". Taj pristup ga je vodio kroz brojne uloge - od urednika naučno-tehničke redakcije Kulturnog centra Novog Sada i pokretača časopisa YU 21, do osnivača firme TEGA i niza eksperimentalnih projekata, uključujući prve motorne zmajeve, zemunice, vozilo za sneg i na kraju - Ekomobil.
- Pitanje koje me je vodilo bilo je jednostavno: Zašto gradski automobili moraju biti glomazni, bučni i zagađujući? - kaže Mojić.
Ekomobil je nastao kao odgovor na potrebe prosečnog građanina - prevoz do 20 km dnevno, tiho, čisto i efikasno.
- To je bio auto sa dušom, idejom i svrhom, mala pobuna protiv besmislene tehnološke megalomanije - priča on.
Više od vozila - Ekomobil kao koncept i edukativni alat
Danas Ekomobil ima potpuno novu dimenziju. Osim što može doprineti gradskoj mobilnosti i ruralnom transportu, Mojić vidi njegov potencijal i u obrazovanju, turizmu, dostavi, pa čak i u socijalnoj inkluziji.
- To može biti i vozilo za lekare u selima, za kurirske službe, ali i alat za učenike tehničkih škola. Mladi bi mogli učiti na konkretnom projektu – kako funkcioniše električni pogon, kako se upravlja razvojem i sarađuje u timu - kaže Mojić i dodaje: Ekomobil je više od vozila – to je razvojna filozofija.
Nulta serija već dogovorena, tržište meri u desetinama hiljada korisnika
- Prvu nultu seriju dogovorili smo sa firmom Agrosk iz Novog Sada - otkriva Mojić.
Istovremeno, uz pomoć veštačke inteligencije razvijena je i procena tržišnog potencijala – do 10.000 vozila u početnoj fazi, dok šire uključivanje javnog sektora i zajednica može doneti i do 100.000 korisnika u Srbiji.
Tehnička modernizacija uključuje saradnju sa domaćim proizvođačima baterija, elektromotora, kočionih sistema, kao i fokus na sigurnost i dizajn. Ključni deo plana je da se koristi što više komponenti domaće proizvodnje.
Otvorena platforma umesto zatvorenog biznis modela
Najveća ambicija projekta jeste da postane "otvorena platforma za saradnju", gde univerziteti, inženjeri, proizvođači i studenti rade zajedno.
- Ne želim da Ekomobil bude još jedan zatvoren proizvod sa gazdom. Umesto toga, želim da ljudi, znanja i ideje postanu nova valuta – implicitni kapital koji pokreće inovacije - objašnjava Mojić.
Potencijal za novu industrijsku politiku
- Ako posmatramo širi kontekst, ovaj projekat može aktivirati domaću autoindustriju, oživeti zanatske kapacitete i uvezati razne sektore u održivu celinu. To više nije moj startap – to je šansa Srbije - ističe sagovornik.
Potrebna institucionalna i investiciona podrška
Iako su do sada postignuti značajni koraci, podrška države i domaćih investitora bi značajno ubrzala realizaciju.
- Država ima mehanizme podrške, ali naši izazovi prevazilaze okvire klasičnog startapa – potrebni su sertifikacija, organizacija serijske proizvodnje, izgradnja fabrike, marketing. Zbog toga smo kreirali koncept otvorene platforme koji bi mogao biti sistemsko rešenje - zaključuje Mojić.
biznis.kurir.rs/eKapija
POSLE 160.000 KILOMETARA MOŽETE DA IH VOZITE NA OTPAD! Automehaničar šokirao izjavom - Ove automobile bolje ne kupujte