Slušaj vest

Zamislite da otvorite poklon, a da u njemu nije nešto što je samo lepo, već i unikatno jer je napravljeno samo za vas.

Personalizovani predmeti, bilo da ih kupujete za sebe ili nekoga, uvek imaju veću vrednost jer nose posebno značenje za onoga kome su namenjeni. Tamara Rakić, upravo se vodila ovom idejom kada je odlučila da pokrene sopstevni posao pod nazivom "Tvoj pečat“ i izrađuje personalizovane futrole.

"Ideja da krenem sa izradom futrola u koje će ljudi moći da stave važna dokumenta poput pasoša, indeksa i kartica došla je iz želje da svojim prijateljima poklonim nešto što je svakome potrebno, a opet originalno jer sadrži ime, simbole i poruke koje vas asociraju na tu osobu. Uvek sam volela personalizovane proizvode, a kod nas ih je, kada mi je prvi put pala na pamet ova zamisao, bilo jako malo, priča amara.

Tamara-u-svojoj-radionici-lokalu-na-Karaburmi-naslovna-1000x570.jpg
Foto: Infostud poslovi

Međutim, od ideje do realizacije prošlo je ipak nekoliko godina. Tamara je radila kao tim menadžer, marketing menadžer, PR, event menadžer pa slobodnog vremena skoro da nije ni bilo.

"Uvek je fokus bio na primarnom poslu, nisam stizala da se posvetim nečem drugom jer sam kancelarijski posao radila od 9h do 17h, a popodne sam bila na terenu.. I sve je počelo kada se desila korona. Posao je stao, događaja nije bilo. I pošto sam tada imala vremena na pretek i rekla sam sebi, kad ako ne sad. Tajming mi zaista nije išao na ruku, sećam se maminog pitanja kako ćeš da praviš futrole za pasoše sada kada ne možemo ni iz kuće, a kamoli iz države, kroz osmeh se priseća naša sagovornica.

Za biznis nekada nije potrebna životna ušteđevina

Početak je prema njenim rečima, bio skroman. "Prva tura“ brojala je 20 futrola za pasoš, 10 novčanika i 10 futrola za kartice.

"Za pokretanje ovog posla nije mi trebalo više od 500 evra, ali kada je posao krenuo da se razvija i kada sam počela da nabavljam materijale na veliko, bilo je potrebno mnogo više. Znala sam iz prethodnog iskustva koliko u marketing mora da se uloži. Pamtim čuvenu rečenicu mog profesora sa fakulteta koji je rekao da svaki uloženi novac u reklamu mora kad tad da se utrostruči. I to savetujem svima koji se odluče za preduzetništvo, treba se odvažiti, reskirati i biti uporan. Nema odustajanja kad naiđu teški dani, kaže Tamara. Ona objašnjava kako je na početku slala na stotine mejlova kako bi dogovorila reklamu, a odgovore dobijala tek od ponekoga.

deo-materijala-treca-slika-1.jpg
Foto: Infostud poslovi

 "Meni je glavni kanal prodaje Instagram. Sećam se koliko mi je za posao značilo kada nas je jedna influenserka izreklamirala. Nakon toga su porudžbine samo krenule da pristižu“ kaže ona.

Kada je reč o mušterijama, ističe da su žene ubedljivo u većini.

"Nema pravila što se tiče godina naših kupaca, ali su to najčešće dame između 25 i 45 godina. Svaki put kada se javi neki muškarac, mi se oduševimo. Ima ih, ali je taj porcenat zanemarljiv u odnosu na žene. Zato bih htela da pohvalim sve muškarce koji žele da budu drugačiji i poklone predmet koji ima svoju priču i simboliku, kaže Tamara.

Danas, njen asortiman čine peronalizovani privesci, torbe, muški i ženski novčanici, tagovi za kofere, rokovnici… Boje sami birate iz ponuđene palete, kao i materijal i gravure.

"Moram da priznam da sam na početku mislila da će futrole za kartice biti najtraženiji proizvod je su po mom mišljenju najkorisnije, ali futrole za pasoš su ubedljivo najprodavanije.. Prvo pojedinačne, pa porodične i one su baš praktične za porodice sa malom decom, kaže ona.

Iskustvo je plus, ali samo upornost daje rezultate

Iako je prethodno iskustvo na svakom poslu dobro došlo, slično je i kada je reč o pokretanju sopstvenog biznisa. Međutim, prema Tamarinim rečima, to nije jedini fakor koji garantuje uspeh.

futrole-druga-slika copy.jpg
Foto: Infostud poslovi

 "Ja sam imala sreću da sam imala znanje sa fakulteta, iskustvo sa prethodnih pozicija, kao i uspešne primere iz okruženja. Ali, da, moguće je bez ikakvog iskustva upustiti se u posao. Danas je dostupno toliko seminara, webinara, kurseva…. na najrazličitije teme. Mnogi su čak i besplatni. Materijala za edukaciju ima svuda. Sve možete da naučite ako zaista to želite, smatra Tamara. Međutim, važno je biti spreman i na izazove koji su neizostavan deo vođenja biznisa.

"Ljudi često kažu: „Blago tebi, sam si svoj gazda, možeš kako hoćeš“. Kad si sam svoj gazda, najteže ti je, jer ne možeš kako hoćeš, nego kako moraš. Bar je moje iskustvo takvo. Da li imaš radnika ili nemaš, da li će oni raditi onako kako ti radiš kad ih ostaviš same? Jako je teško izbalansirati želju da odeš negde i poveriš sav posao zaposlenima, sa posledicima šta će se desiti ako ili dok ti nisi tu. A najteže je naći balans između posla i porodice. Posebno na početku. Potrebno je veliko odricanje od privatnog vremena da bi se od nekog posla napravio biznis koji može biti uspešan, zaključuje Tamara.

Kurir Biznis/Poslovi.infostud.com