Slušaj vest

Ovo je uobičajena praksa u svetu logistike, posebno za kurire koji svakodnevno dostavljaju pakete kompanijama i pojedincima. Iako deluju kao predstavnici velikih transportnih brendova, oni su u ogromnoj većini slučajeva zaposleni u spoljnim firmama, koje se, od ugovora do ugovora, bore da osiguraju isporuke.

E-trgovina i pojačani pritisak na kurire

Ekspanzija e-trgovine dodatno je pogoršala probleme u logistici, obećavajući isporuke za samo nekoliko evra i sve kraće rokove dostave.

Fanpage.it je proveo dan sa radnikom kooperative koja dostavlja za veliku logističku kompaniju u Milanu.

Njegov radni dan obuhvata oko 90 zaustavljanja, što uključuje preuzimanja i dostave. Uređaj koji koristi neprekidno zvoni, podsećajući ga da zahtevi ne prestaju.

Uz problem parkiranja – „Mi plaćamo kazne“, rekao je kurir – i gužve u Milanu, u prva dva sata izbrojali smo 30 zaustavljanja.

Kada preuzima paket ili kovertu, kurir često ide direktno do sprata na koji je potrebno dostaviti pošiljku. „Dnevno napravim 25.000 koraka, to je kao svakodnevna gimnastika“, rekao je sa kiselim osmehom.

Čak i najjednostavniji fiziološki odmor postaje problem za one koji rade pod strogim vremenskim ograničenjima. „Procenjeno vreme je jedna dostava na svakih pet minuta“, a svaki gubitak vremena predstavlja prepreku. „Bivši kolega je urinirao u koverte (velike plastificirane)“, dodao je.

Spoljne firme u trci ka dnu

Ira Koža je objasnio da je za kooperative koje osvajaju ugovore ključno da dostave na vreme i po što nižim troškovima za klijenta. Sve dok neka druga kooperativa ne ponudi još niže cene.

- Kada raspisujete tendere, cilj je smanjenje troškova, ali kako ih smanjiti ako je prethodna firma već bila na ivici opstanka? Mnoge kompanije koje su ranije pružale usluge dostave danas bankrotiraju. Logistički giganti sada plaćaju sniženu cenu za radnike - objasnio je sindikalista.

22.jpg
Foto: Shutterstock

„Sa takvim ugovorima, odgovornost i prava se prebacuju na spoljne firme, što kompanijama smanjuje troškove i omogućava im da vrše veći pritisak na kurire da obave više dostava, jer to ne rade direktno“.

Prema Kožinim rečima, u kurirskoj kooperativi radi se sat duže dnevno nego što propisuje nacionalni ugovor. Osim toga, dnevno putovanje od magacina do Milana za dostave i preuzimanja plaća se manje od proseka u sektoru.

Radnici u Francuskoj i Nemačkoj, koji su direktno zaposleni kod multinacionalnih kompanija, dobijaju dva godišnja bonusa, dok u kooperativi našeg kurira postoji samo jedan, i to znatno niži.

Logistika pod lupom vlasti

Sektor logistike godinama je pod tenzijom zbog uslova rada. Štrajkovi i protesti su uobičajeni u Lombardiji, a tužilaštva su već duže vreme usmerena na istraživanje zloupotreba u kurirskim i skladišnim službama.

„Zahvaljujući intervencijama tužilaštava, takav sistem polako nestaje, a započet je proces interne reintegracije radnika koji su ranije bili u kooperativama“, rekao je Koža i dodao: „Taj proces mora biti završen“.

BiznisKurir/Blic