Slušaj vest

Italijanski preduzetnik Leonardo Del Vekio (87), koji je svoj biznis započeo u maloj radionici u dolini Dolomita, svoju karijeru završio je kao neprikosnoveni svetski lider u proizvodnji naočara.

Odrastao u sirotištu u Milanu, Del Vekio je krenuo iz severnog grada da otvori radnju u gradu Agordo, u Alpima severno od Venecije, počevši kao mali dobavljač delova okvira lokalnim proizvođačima naočara.

Sa Del Vekiom kao predsednikom, kolos naočara koji će na kraju postati Esilor lukotika prošao je niz često drskih akvizicija da bi postao svetski lider u industriji. Čuveni brendovi kao što su Rej ban i Ouklej bili su među brojnim metama koje je Del Vekio uhvatio na putu ka vrhu.

Del Vekiova neto vrednost iznosila je 25,7 milijardi dolara od 1. juna, prema Blumbergovom indeksu milijardera.

Tajkun je držao kontrolni udeo od 32 odsto u kompaniji Esilor lukotika, koja je nastala spajanjem njegove Lukotika spa 2018. sa francuskim proizvođačem sočiva Esilor.

Kompanija, koja proizvodi okvire za modne kuće kao što su Armani i Prada, pored posedovanja brendova kao što je Rej ban, ima više od 180.000 zaposlenih, operacije koje se prostiru širom sveta i uporište u sektoru luksuza i medicinske tehnologije.

Esilor Lukotika je i najveći svetski prodavac naočara i najveći proizvođač korektivnih sočiva.

Izgradnja imperije

Po prirodi stidljiv i tajnovit, Del Vekio je decenijama pažljivo izbegavao reflektore medija.

– Uvek sam težio da budem najbolji u svemu što radim – to je to – rekao je Del Vekio.

Pored kontrolnog udela u Esilor Lukotika, njegov Delfin holding je takođe imao interese u italijanskim finansijskim kompanijama kao što su Medio banka, Asikuracioni i Unikredit.

Nažalost, odrastao je u sirotištu, jer njegova majka nije mogla da se brine o njemu. Pun iluzija i snova, semogodišnjak je maštao o boljem životu. Počeo je da radi kao šegrt kod proizvođača alata i boja u Milanu kada je imao 14 godina.

Del Vekio se preselio u Agordo 1960-ih i pokrenuo mali biznis koji pravi okvire za naočare koje su dizajnirali drugi. Osnovao je Luksotiku 1961. sa desetak radnika na zemlji koju je oslobodio iz grada u pokušaju da stimuliše lokalnu ekonomiju.

Luksotika je počela da proizvodi sopstvene dizajne kasnih 1960-ih, a 1980-ih Del Vekio je počeo da kupuje kompanije u SAD. Godine 1999. kupio je Rej ban za 640 miliona dolara.

U prvim danima svoje karijere, Del Vekio je rekao da je „posao stavio ispred svega ostalog“, posvećujući malo vremena svojoj deci.

– Fabrika je postala moja prava porodica – rekao je on, dodajući da je nadoknadio deo izgubljenog vremena poslednjih godina, provodeći vreme sa svojom porodicom u Milanu, ili u svojim domovima na francuskoj Azurnoj obali i na ostrvu Antigva.

Del Vekiov konačni cilj bio je da gurne Esilor Lukotiku u ekskluzivni klub kompanija vrednih više od 100 milijardi evra (107 milijardi dolara).

Bio je najveći akcionar Mediobanke sa udelom od nešto manje od 20 odsto i jedan od glavnih investitora u Generaliju, najvećem italijanskom osiguravaču. Del Vekio je bio ključni deo grupe investitora koji su bezuspešno pokušali da proteraju glavnog izvršnog direktora Generalija Filipa Doneta u prvoj polovini 2022. U Mediobanci se povremeno sukobljavao oko strategije sa generalnim direktorom Albertom Nagelom.

Istorija brenda Rej ban

Osnovana u Ročesteru, Njujork, 1937. godine, Rej ban je kreirala američka kompanija Bauh i Lomb, koja je bila prva u SAD koja je proizvodila optičko staklo.

Tokom Prvog svetskog rata potražnja za optičkim instrumentima je porasla, a kompanija je počela da diverzifikuje svoje proizvode koristeći znanje koje su njeni osnivači stekli kroz svoja istraživanja optike za vojsku.

Pošto su već kreirali specijalna sočiva dizajnirana da ograniče odsjaj koji doživljavaju piloti u vojnom vazduhoplovstvu, kompanija je počela da pravi slične naočare za upotrebu u široj javnosti.

Godine 1937. na tržištu su predstavljene metalne sunčane naočare u stilu avijatičara, kasnije preimenovane u Rej ban Avijator.

Porast popularnosti brenda bio je zahvaljujući maloj pomoći Holivuda, gde su klasični Rej banoblici često posećivali poznate filmove tog vremena kao što su Doručak kod Tifanija i Buntovnik bez razloga.

Brend je postao amblem Holivuda, pop kulture i odraz američkog duha i nastavio da igra ulogu u podizanju neuhvatljive hladnokrvnosti poznatih likova.

Nakon kratkog pada tokom 1970-ih, Rej ban je ponovo postao popularan 80-ih godina zahvaljujući Tomu Kruzu koji je nosio naočare u filmu Top gan.

Sunčane naočare su ručno rađene u Italiji i izuzetnog su kvaliteta zahvaljujući vrhunskim materijalima koji se koriste u izradi. Uprkos tome što potiče iz SAD, Bauh i Lomb je prodao Rej ban italijanskoj grupi za naočare Lukotika, najvećoj kompaniji u industriji naočara koja proizvodi druge vrhunske brendove kao što su Oukli i Oliver pipls.

Inspiracija za ime

Inspiracija za ime Rej ban prilično je jasna. Kako je brend počeo da razvija naočare za pilote koji žele da smanje odsjaj bez zamagljivanja vida tokom letenja, ime brenda je izvedeno iz sposobnosti da zabrani zrake svetlosti, pa otuda i naziv.

Heroj američkog stila i dizajna zbog kojeg je Rej ban postao, Pilot stil, ostaje jedan od najprodavanijih brendova. Imao prepoznatljiva zelena sočiva G15 dizajnirana da smanje odsjaj bez ometanja vida pilota, međutim, to nisu bila polarizovana sočiva.

Veliki deo zaštite dolazi od oblika suze Avijatora i konveksnog sočiva koje je obezbedilo maksimalnu pokrivenost očiju dok je sprečilo da svetlost udari u oko pilota iz bilo kog ugla. G15 sočivo se smatralo protiv odsjaja, a ne polarizovano, jer polarizovana sočiva u potpunosti blokiraju refleksiju, što nije bezbedno za letenje jer neće videti svetlucanje drugog aviona u vazduhu.

Nakon rata, i rasprostranjenosti Avijator naočara za sunce koje su bile lako dostupne široj javnosti, brzo su prihvaćene kao modni proizvod koji je istovremeno bio moderan i funkcionalan. Čuveni pilotski stil bio je pobednički amblem koji je osvojio svetsku titulu dok je bio glamurozan dodatak kada je vojni stil bio na vrhuncu mode 50-ih i 60-ih.

Uprkos njihovoj ogromnoj popularnosti u modi i Holivudu decenijama, ovaj model naočara nikada nije izašao iz mode. Njihov klasični izgled i oblik koji izgleda sjajno na skoro svima, videli su bezbrojne verzije čuvenog oblika od drugih dizajnera i malih etiketa za sunčane naočare, dokazujući da je oblik Avijator zaista bezvremenski.

Rej ban je sinonim za legendarne naočare za sunce koje ne samo da štite oči od sunca, već i daju elegantan i sofisticiran izgled korisniku. Istorija ovog brenda ispunjena je zanimljivim činjenicama i značajnim događajima koji su ga proslavili širom sveta.

Klasični film „Bluz braća“ iz 1980. godine odigrao je ključnu ulogu u jačanju popularnosti brenda Rej bana. Zvezde filma, Den Ejkrojd i Džon Beluši, nosili su legendarne modele, što je dovelo do ogromnog porasta potražnje za ovim naočarima za sunce.

Takođe, osim filma, naočare za sunce su takođe postale simbol i muzičkog stila i pobune. Bendovi poput U2, Bitlsi i Oasis nosili su ih tokom svojih koncerata i nastupa. Ove naočare za sunce postale su sastavni deo rok i pop sveta.

Danas je Rej ban jedan od najpriznatijih brendova naočara za sunce na globalnom nivou. Nudi širok spektar modela koji su popularni među ljudima svih starosnih grupa. Brend je postao simbol kvaliteta, stila i zaštite očiju.

Rej ban nije samo proizvođač sunčanih naočara, već i kultni brend koji je postao sastavni deo mode i kulture.

Njegova istorija je ispunjena zanimljivim trenucima i značajnim događajima koji su od njega napravili legendu. Naočare za sunce nisu samo zaštita od sunca, oni su modne ikone koje nikada neće izaći iz mode.

biznis.kurir.rs/cascade