SIROČE KOJE JE POSTALO MILIJARDER! Ko je Kinez čija je firma oduvala Teslu sa trona: Težak je 14 milijardi $, a Mask mu se smejao
To je bajka za moderno doba: Siroče iz jednog od najsiromašnijih regiona Kine postalo je milijarder, osnivač vodećeg svetskog proizvođača električnih automobila.
BYD-ova vozila se sada prodaju u više od 60 zemalja, a kompanija je u trećem kvartalu 2023. izbacila Teslu sa prvog mesta kao najvećeg svetskog proizvođača električnih vozila, prodavši 42.000 automobila više od svog američkog rivala.
Ali čovek u središtu priče, Vang Čuanfu, često je bio ispod radara. Umesto toga, skoro 30-godišnja istorija BYD-a daje nam uvid u njegovo strateško razmišljanje, prilagodljivost i viziju.
Ko je Vang Čuanfu?
Rođen 1966. godine u istočnoj kineskoj poljoprivrednoj provinciji Anhui, Chuanfua su odgajali starija braća i sestre nakon što su mu roditelji, oboje uzgajivači pirinča, umrli.
Dobio je stipendiju za studiranje hemije na Central South University, tada poznatom kao Central South Industrial University, a kasnije je magistrirao baterijsku tehnologiju na Pekinškom institutu za opšta istraživanja za obojene metale, sada poznatom kao GRINM Group.
Nakon nekoliko godina rada na poziciji vladinog istraživača, Chuanfu se preselio na jug u Shenzhen, rastući centar inovacija zahvaljujući svom imidžu kao posebna ekonomska zona. Tamo su 29-godišnji Chuanfu i njegov rođak Lu Xiangyang osnovali kompaniju za proizvodnju baterija za mobilne telefone i nazvali je BYD.
Chuanfu je u intervjuima rekao da to ime u to vreme nije značilo ništa. Od tada je stekao dva prikladna nadimka: “Gradi svoje snove” i “Donesi svoje dolare“.
Uspeh baterije mobilnog telefona
U roku od četiri meseca, imali su poslovnu zgradu i fabriku zahvaljujući injekciji od 300.000 dolara od njegovog rođaka, objavio je The Wall Street Journal.
Od samog početka, BYD je imao jasnu strategiju: oponašati uspešne proizvode i održavati troškove što je moguće niže. Cilj je bio replicirati proizvode kakve prave Toyota, Sanyo i Sony, ali ih učiniti jeftinijim od njihovih japanskih dobavljača.
Umesto skupe mašinerije,Čuanfu je zaposlio ogromnu radnu snagu na kratkoročne ugovore, što mu je omogućilo da izbegne trošak većih zarada, navodi Journal.
Do 2002. godine, BYD je dominirao tržištem punjivih baterija. Njegovi kupci su bili Motorola, Nokia, Sony Ericsson i Samsung. Čuanfu se tako našao na Forbsovoj listi kineskih bogataša.
Sledeće godine Čuanfu je kupio propalog državnog proizvođača automobila Tsinchuan Automobile i preimenovao ga u BYD Auto. Zajedno sa BYD electronics, koja proizvodi baterije i komponente za telefone, ove dve podružnice danas čine glavne operacije kompanije.
Godine 2005. BYD je lansirao limuzinu pod nazivom F3. Bio je daleko jeftiniji od Toyote Corolle na koju je ličio i bio je na vrhu prodajnih lista u Kini do kraja decenije.
Krajem 2000-ih, američki investitor Voren Bafet je želeo da iskoristi rastuću potražnju za automobilima u Kini i, na preporuku svog partnera Čarlija Mangera, pažnju je usmerio upravo na BYD.
Govoreći o Čuanfuu, Manger je rekao Bafetu: “Ovaj tip je kombinacija Tomasa Edisona i Džeka Velča – nešto poput Edisona u rešavanju tehničkih problema i nešto poput Velča u obavljanju onoga što treba. Nikada nisam vidio nešto slično tome.”
Tokom obilaska kompanije, Čuanfu je navodno otpio gutljaj tečnosti za baterije kako bi impresionirao investitore i dokazao koliko su njegovi proizvodi čisti i bezbedni, prenosi Investitor.me.
Međutim, nerado se rastaje sa velikim delom svoje kompanije, a odbio je početnu ponudu Bafetovog Berkshire Hathawaya da kupi 25 odsto BYD-a. Ipak, Berkshire je 2008. uložio 232 miliona dolara u BYD. Ova investicija je privukla pažnju investitora širom sveta i ubrzala uspon kompanije.
BYD je dobio 5,1 milijardu dolara na vrednosti, a Čuanfu je prvi put 2009. godine bio na vrhu kineske Forbesove liste bogatih.
Prilagodljivost i fokus
Za razliku od ličnosti visokog profila kao što su Ilon Mask ili Džek Ma, Čuanfu se stalno držao podalje od pažnje javnosti, izbegavajući neželjena pitanja.
“Nikada se ne radi o hranjenju ega. Mislim da svi oni pažnju usmeravaju na poslovanje a ne na lični život", rekao je za Business Insider Tu Le, osnivač konsultantske firme Sino Auto Insights.
Nakon blagog pada prodaje, BYD se vratio na pravi put. Dobio je ugovore o javnom prevozu iz kineskih gradova Šenžen i Hunan, kao i poslove sa Amsterdamom, Frankfurtom i Los Anđelesom.
BYD je sada najveći svetski proizvođač akumulatorskih električnih vozila sa više od 50.000 automobila na putevima širom sveta i više od 1.000 vozila na putevima ili u proizvodnji u SAD-u. Ima ogromnu fabriku u Lankasteru u Kaliforniji koja proizvodi autobuse, kao i druga vozila kao što su kamioni i viljuškari.
Od 2009. godine, proizvođač automobila je imao koristi i od milijardi kineskih subvencija i indirektne pomoći za razvoj novih kompanija za električna vozila. Ali to ne znači da se Čuanfuova dostignuća ne mogu meriti s vrhunskim svetskim preduzetnicima.
“Kažem da bi bio vrlo uspešan u bilo kojoj zemlji u kojoj je želeo da stvori kompaniju. On nije ništa manje ambiciozan od Džefa Bezosa, Ilona Maska, Stiva Džobsa. Pogledajte samo njengove rezultate”, rekao je Tu.
Čuanfu sada vredi 14,8 milijardi dolara, prema Bloomberg Billionaires Indexu i nalazi se na 132. mestu na listi najbogatijih ljudi na svetu.
On je bio i jedna od prvih kineskih poslovnih ličnosti koja je počela proizvodnju medicinskih maski tokom pandemije, prema South China Morning Postu, postavši najveći svetski proizvođač za samo nekoliko meseci.
Rivalstvo s Teslom
Izvršni direktor Tesle, Mask, nasmejao se BYD-ovim automobilima u intervjuu za Bloomberg 2011. godine, rekavši: "Mislim da nemaju sjajan proizvod".
Ipak, nakon višemesečnih spekulacija analitičara, BYD je preuzeo Teslinu krunu kao najveći svetski proizvođač električnih automobila, što znači da se Mask verovatno više ne smeje.
Ranije ove godine, odgovorio je na stari snimak, rekavši: “To je bilo pre mnogo godina. Njihovi automobili su danas veoma konkurentni.”
Ipak, tržišna vrednost BYD-a i dalje je mnogo manja nego Tesle.
BYD sada baca oko na tržišta izvan Kine sa planovima za izgradnju svoje prve evropske fabrike u Mađarskoj. Ovog novembra, rukovodioci su rekli da žele 10 odsto udela na globalnom tržištu električnih vozila, isključujući SAD i Evropu. To bi zahtevalo povećanje prodaje u inostranstvu sa oko 240.000 vozila ove godine na više od dva miliona, prenosi Investitor.me.
Tu Le dodaje da će BYD postati dominantnija sila, ocenjujući da je u potanju jedna od najbolje vođenih kompanija na svetu.
(Kurir.rs/BIZLife)
Bonus video:
VUČIĆ OTKRIO KAD ĆE BITI OTVORENA BRZA SAOBRAĆAJNICA ŠABAC-LOZNICA: To će biti najduža brza saobraćajnica koju smo ikad otvarali u komadu, 54 kilometra