"CENA GORIVA NE ZAVISI OD AKCIZE" Mićović: Slobodno tržište je najbolje za postizanje FER CENA jer ih konkurencija SNIŽAVA (VIDEO)
Odlukom Vlade Srbije precizirano da se od 1. oktobra povećaju akcize na evrodizel i benzin, u međuvremenu može doći i do skoka cene goriva na svetskim berzama. Prema nekim procenama gorivo na pumpama će poskupeti osam odsto, odnosno za šest dinara.
O tome su razgovarali gosti "Redakcija" profesor i doktor Mihajlo Rabrenović, stručnjak za strategijski menandžment, ekonomista i Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije, koji se javio putem Viber poziva.
Mićović je istakao:
- Iskustvo nas uči da cena goriva nije isključivo određena visinom akcize. Često smo svedoci situacija kada su godišnje korekcije usled inflacije praktično anulirale povećanje akciza, naročito kada dođe do pada tržišne vrednosti nafte. Takođe, nije retkost da dodatno povećanje akcize bude nadoknađeno povećanjem cena na naftnom tržištu.
Najveći uticaj na cene goriva, prema Mićovićevim rečima, ima tržište, a posebno maloprodajno tržište na pumpama, gde građani obavljaju svoje kupovine. Država je u poslednjih 20 meseci preuzela kontrolu nad cenama, ali Mićović ističe da tržište i dalje ostaje ključni faktor. On dodaje:
Tržište je glavni faktor koji oblikuje cene goriva, dok država ima svoju ulogu u regulaciji.
Kako se formira cena goriva na pumpama i šta utiče na nju? Pravilnici o određivanju veleprodajnih cena i uredba o ograničenju cena derivata nafte igraju ključnu ulogu u ovom procesu. Ministarstvo energetike i Ministarstvo trgovine svakog petka koriste ove pravilnike i ažurirane podatke kako bi odredili maksimalno dozvoljene maloprodajne cene na pumpama.
Mićović objašnjava:
- Ovi državni akti koriste formule koje uzimaju u obzir promene kursa dolara, promene referentnih cena benzina i dizela, kao i promene troškova distribucije goriva. Cilj je ograničavanje marži svih aktera u lancu snabdevanja.
Međutim, Mićović ističe da ovakva intervencija može imati negativne posledice na duže staze i da nije održiva dugoročno:
- Slobodno tržište je obično najbolji način za postizanje fer cena, jer konkurencija tera kompanije da snize cene.
Na kraju, Mićović se priseća vremena kada je tržište goriva bilo regulisano u Srbiji do 2011. godine, kada su sve cene bile iste. Nakon liberalizacije tržišta, došlo je do naglog nadmetanja među kompanijama koja može ponuditi niže cene, što je na kraju koristilo potrošačima i doprinelo razvoju tržišta goriva.
Kurir.rs
Bonus video:
PRLIĆI VEĆ ČETVRT VEKA ZARAĐUJU OD OVE UNOSNE BILJKE: Traži minimalna ulaganja, ne napadaju je bolesti i insekti - Na svom imanju uzgajaju 800 sadnica