RADNICI 3 AUTOMOBILSKA GIGANTA U ŠTRAJKU! Obustava rada preti da izazove VEĆE CENE: Mogući gubici i do milijardu dolara
Foto: Shutterstock

RADNICI 3 AUTOMOBILSKA GIGANTA U ŠTRAJKU! Obustava rada preti da izazove VEĆE CENE: Mogući gubici i do milijardu dolara

InfoBiz -

Osoblje tri najveća američka proizvođača automobila stupilo je u štrajk u koordinisanoj akciji bez presedana. Obustava rada preti da izazove veće cene automobila i veliki poremećaj za gigante automobilske industrije.

Više od 10.000 radnika učestvuje u štrajku, koja cilja tri fabrike u vlasništvu "Dženeral motorsa" (GM), "Forda" i "Stelantisa". Firme i Ujedinjeni sindikat radnika automobila (UAV) se bore oko uslova novih ugovora o radu.

Pošto je trenutni ugovor istekao u četvrtak, predsednik UAV-a Šon Fejn rekao je za BBC da je sada na kompanijama da reši spor.

- Kada počinje da brinu o svojim radnicima, to će završiti, rekao je on.

Štrajk je počeo u GM-ovoj fabrici kamiona srednje veličine u Vencvilu u Misuriju, Fordovoj fabrici "Bronco" u Mičigenu i fabricima "Jeep" u Toledovu.

Fabrike su kritične za proizvodnju nekih od najprofitabilnijih vozila "Detroit Three".

Drugi objekti će nastaviti da rade, saopštio je UAV, ali ne uključuje proširenje udara izvan početne tri cilja.

Štrajk protiv sve tri kompanije u isto vreme je bez predsednika u istoriji sindikata.

Džo Bajden pregovara sa sindikatima

S obzirom na to da se rok približava u četvrtak, Bela kuća je saopštila da je predsednik Džo Bajden razgovarao telefonom sa Fejnom o pregovorima, ali nije izneo dalje detalje. G. Bajden se obratio akcije u petak.

Sindikat je tražio povećanje plata od 40 odsto za svojih oko 140.000 članova tokom četiri godine, primećujući uporedivo povećanje plata za čelnike kompanija.

Ostali zahtevi su uključivali:

  • četvorodnevna radna nedelja
  • povratak automatskih povećanja plata vezanih za inflaciju
  • strožija ograničenja koliko dugo se radnici mogu smatrati „privremenim” zaposlenima koji ne primaju sindikalne beneficije

Od srede, tri kompanije u automobilskoj industriji su poboljšale svoje predloge, nudeći povećanje plata za čak 20 odsto.

Radnici su rekli da kompanije mogu priuštiti da budu velikodušnije nakon godina rekordnog profita.

- Po mom mišljenju, to smo dužni, rekao je Pol Račka, koji radi u fabrici Stellantis u Mičigenu i pravi džip Grand Cherokee.

Četvrta generacija u njegovoj porodici koja je radila u industriji, gospodin Račka je rekao da su takvi poslovi, koji su dolazili uz dobru zdravstvenu negu i sigurne penzije, obezbedili "odličan život" njegovim roditeljima - način života koji danas više nije moguć.

automobil, servis
foto: Shutterstock

Ovaj 31-godišnjak je rekao da ne može ni da priušti da kupi automobil koji pravi.

- Još uvek sedimo na začelju dok ovi izvršni direktori zarađuju, znate, više od 20 miliona dolara godišnje, rekao je on.

Štrajk može da košta kompanije milijardu dolara

Desetodnevni štrajk svih 140.000 radnika mogao bi da košta tri kompanije skoro milijardu dolara (800 miliona funti), a radnike skoro 900 miliona dolara izgubljene zarade, prema procenama "Anderson ekonomske grupe". Rečeno je da bi ukupni udar na ekonomiju mogao iznositi više od 5 milijardi dolara.

Tajler Tajl, potpredsednik kompanije, rekao je da će obustava morati da bude "prilično duga da bi se pomerila igla na nacionalnim ekonomskim pokazateljima", ali je upozorio da će lokalni uticaj biti značajan.

Ulaskom u štrajk, ponuda automobila, koja je napeta od nestašice delova pandemije, i dalje je daleko niža nego što je bila u prošlosti.

Analitičari kažu da bi to takođe moglo značiti da produženi odlazak vodi višim cenama za kupce.

"Ford", "GM" i "Stellantis "zajedno čine oko 40 odsto prodaje automobila u SAD, iako je njihov udeo naglo opao tokom poslednjih četvrt veka, kako strane firme poput "Tojote" prodiru na tržište.

Poslednji put se automobilska industrija suočila sa štrajkom 2019. godine, kada su radnici u GM-u napustili posao na šest nedelja.

(Kurir.rs/BBC)

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track