Slušaj vest

Nije slučajno, iza toga stoji pažljivo osmišljena strategija – muzika u prodavnicama je psihološki alat koji utiče na vaše ponašanje i – da, podstiče vas da trošite više.

Evo kako to zapravo funkcioniše

Mnoge studije pokazuju da brža muzika ubrzava kretanje, ali i impulzivnost, dok sporije melodije usporavaju kupca, što prodavci koriste u zavisnosti od cilja – da vas brže „provuku“ kroz lokal ili da vas zadrže što duže.

U prodavnicama odeće često se pušta trendi pop ili urbani hitovi srednjeg tempa – da bi vas opustili i podigli raspoloženje, jer pozitivne emocije povećavaju šanse da potrošite. U prodavnicama sa luksuznom robom, često se pušta klasična muzika – jer ona podstiče osećaj prestiža i opravdava veće cene u vašoj glavi.

kupovina u marketu shutterstock_2452542159.jpg
Nemačka na udaru poskupljenja Foto: Shutterstock

Nije bitno šta čujete, nego kako se osećate

Ljudi često ne obraćaju svesnu pažnju na muziku u pozadini, ali mozak je itekako registruje. Muzika utiče na emocije, a emocije direktno utiču na odluke o kupovini. U trenutku kad se osećate prijatno, sigurnije ćete potrošiti više.

Jedna studija u supermarketima pokazala je da su kupci trošili i do 38% više kada je puštana lagana instrumentalna muzika, u odnosu na tišinu ili brze ritmove.

Ciljano birane liste pesama

U velikim trgovinskim lancima, plejliste se biraju strateški, često uz pomoć stručnjaka iz oblasti neuromarketinga. Određena doba dana, pa čak i dani u nedelji, imaju različite muzičke šablone. Na primer, radnim danima pre podne se često pušta ambijentalna muzika da bi se kupci opustili, dok se vikendom puštaju energičniji hitovi koji pojačavaju šoping entuzijazam.

profimedia0317206808.jpg
Šoping Foto: Profimedia

Muzika koju čujete nije slučajna, već planirana

Sledeći put kada se zateknete kako pucketate prstima dok gurate kolica kroz supermarket i ubacujete proizvode koje niste planirali da kupite – setite se da ste možda pod uticajem pažljivo birane muzike. U maloprodaji, svaka nota je deo prodajne taktike.

Zašto je dobro da u supermarketima imaju male pločice?

U jednom marketinškom podkastu, stručnjak za prodaju otkrio je još jednu skrivenu taktiku – male keramičke pločice na podu supermarketa. Kako kaže, to nije estetska odluka, već psihološka.

shutterstock-2468624373.jpg
Market Foto: Shutterstock

Naime, kada kupac gura kolica po podu sa malim pločicama, to stvara ponavljajući i „iritantan“ zvuk točkića – pa se osoba, iako nesvesno, automatski usporava. Taj ritmični zvuk signalizira telu da treba da se smiri, što rezultira time da se potrošač duže zadržava i postaje svesniji sadržaja na policama. Više vremena = veća potrošnja.

BiznisKurir/BizPortal