Predsednik SAD Donald Tramp ponovo je najavio uvođenje 25% tarifa na uvozne automobile i delove, koje će stupiti na snagu 3. aprila. Ova odluka će povećati troškove proizvodnje svih vozila – i onih uvezenih i onih proizvede.

Koliko će automobili poskupeti?

Prema rečima Ivana Drurija, direktora analitike na Edmunds.com, vozače u Americi čeka veliki cenovni šok.

- Još uvek je rano za tačne procene, ali povećanje bi moglo iznositi nekoliko hiljada dolara po vozilu, ako ne i više - upozorio je Druri.

Proizvođači možda neće u potpunosti povećati veleprodajne cene koje plaćaju dileri, ali će naći načine da dodatne troškove prebace na kupce.

Na primer, ako ukinu subvencionisane auto kredite sa kamatom od 1,9%, kupci bi mogli da plate 6.000 do 7.000 dolara više po automobilu.

Ko sve plaća nove tarife?

Iako je cilj tarifa da podstaknu kupovinu automobila proizvedenih u Americi, one će pogoditi i vozila sklopljena u američkim fabrikama. Razlog? Ne postoji automobil koji je u potpunosti „američki“.

Svih 10,2 miliona automobila proizvedenih prošle godine u SAD ima značajan procenat uvoznih delova, uglavnom iz Kanade i Meksika.

- Prosečan procenat domaćih delova u američkim automobilima je samo 40–50%. To znači da vozilo koje košta 40.000 dolara može biti pogođeno tarifom od čak 5.000 dolara - navodi se u dokumentu američke administracije.

Stručnjaci: Cene će rasti, suprotno Trampovim tvrdnjama

Donald Tramp je izjavio da će tarife smanjiti cene automobila i podstaći proizvodnju u Americi.

- Videćete pad cena jer podstičemo kompanije da otvore fabrike u Americi - rekao je Tramp.

Prema istraživanju Anderson Economic Group, nove tarife će povećati troškove proizvodnje vozila između 3.500 i 12.000 dolara, zavisno od modela.

- Ne postoji nijedan model na tržištu koji neće biti pogođen tarifama - rekao je Piter Neigl, automobilski ekonomista u S&P Global Mobility.

- Cene će početi da rastu već u roku od jedne do dve nedelje nakon što tarife stupe na snagu.

Poskupljenja kreću odmah, čak i pre nego što stignu nova vozila!

Ivan Druri upozorava da će cene početi da rastu odmah, čak i pre nego što automobili obuhvaćeni tarifama stignu u salone.

Razlog? Dileri su nezavisni vlasnici koji kupuju automobile po veleprodajnim cenama i sami određuju maloprodajne cene.

- Trenutna zaliha kod dilera upravo je postala vrednija - kaže Druri.

biznis.kurir.rs/CNN