Slušaj vest

U Srbiji registrovane destilerije godišnje proizvedu oko 50 miliona litara rakije. Izvoz našeg nacionalnog žestokog pića raste godinama, a u Privrednoj komori Srbije procenjuju da je dostigao 25 miliona evra. Na prestižnom takmičenju destilerije CMB Spirits Selekšn Brisel, koji je ove godine organizovan u Kini, rakije iz Srbije osvojile su osam zlatnih i 10 srebrnih priznanja, što je veliki uspeh za brendiranje naše rakije u svetu. Najbolje domaće rakije predstavljene su na sajmu žestokih pića Destilart u Beogradu.

Jedna od nagrađenih destilerija prošlog meseca na sajmu u Kineskom Sjanmenu, potpisala je ugovor o izvozu rakije u Kinu.

- Veliki je to podsticaj za izvoz. Očekujemo u Kini veliku potrošnju i izvoz ka toj zemlji - kaže Miloš Jovović, menadžer destilerije "Zarić".

U Udruženju "Šumadijska rakija" koja okuplja 30 destilerija kažu da su u poslednjoj deceniji obezbedili geografsku oznaku za šumadijsku šljivovicu i počeli da uzimaju uzorke iz prodavnica, da bi potrošačima potvrdili kvalitet.

glavna-profimedia0599505656.jpg
Shutterstock 

Crno tržište

Država je, kažu, pomagala kroz subvencije do 70 odsto povraćaja uloženih sredstava, ali smatraju da ima još načina da im pomogne.

- Potrebno je da nam pomogne da se izborimo sa crnim tržištem koje je ogromno i gde mi, registrovani proizvođači imamo najviše problema, a samim tim i država - ukazuje predsednik udrženja "Šumadijska rakija" Aleksandar Stanković iz destilerije "Pevac".

U Srbiji je dozvoljena proizvodnja rakije za svoje potrebe, ali mnogi neregistrovani proizvođači je i prodaju, pa tako država gubi na akcizama.

Ta pića su sumnjivog kvaliteta i umanjuju ugled domaćeg brenda, ali se i pored toga povećava potrošnja registrovanih rakija, kažu u destileriji, koja je pre 15 godina proizvodila dve vrste rakije i do 20.000 boca godišnje.

- Danas klekovača raspolaže sa 22 vrste etiketa. To je godišnje proizvodnja od 40.000 do 70.000 boca - priča Vladan Todorović, menadžer u proizvodnji "BB klekovača".

rakija-2.jpg
Shutterstock 

Pažljivo brendiranje

Rakija mora da bude nacionalni brend i projekat, poručuju upućeni, koji upozoravaju da su neretko strana pića stavljana na pijadestal i da je potrebno pažljivim brendiranjem, promeniti odnos prema našem nacionalnom piću.

- Ljudi treba nauče da gledaju na rakiju kao na nešto što je ekskluzivno i retko, kao i da je jedna od naši najvećih i najpopularnijih proizvoda kojim treba da se bavimo - ističe Nikola Popović, organizator Sajma i menadžer "Vajn-art"

Destileri su zadovoljni jer su na "Open Balkan sajmu" osim vina, predstavljene i najbolje srpske rakije.

Iako se naša rakija može naći na gotovo svim kontinentima, najviše je izvozimo u zemlje regiona: Crnu Goru, Bosnu i Hercegovinu i Hrvatsku. Najveći inostrani kupci su Nemačka i SAD.

biznis.kurir.rs/RTS