PREKO GRANE JEFTINIJE, MADA... Srbima povoljnija nesigurna kupovina i brža dostava - Naruče telefon, a u paketu kamen!
Nekada se govorilo "Nisam dovoljno bogat da kupujem jeftine stvari", a danas jedna kineska prodajna platforma koja nudi ogroman izbor proizvoda po vrlo niskim cenama, mami potrošače svojim sloganom - "Kupuj kao milijarder". Koliko je njihova marketinška kampanja snažna govori i podatak da je gotovo svaki treći paket koji se dostavi u Srbiji dolazi sa njihove adrese.
Većina domaćih onlajn trgovaca sada je u velikom problemu, jer velikim sistemima ne mogu na mreži da konkurišu ni ponudom, ni cenama. Posebno oni koji su u tom poslu bili samo preprodavci i upravo se na tim svetskim sajtovima i snabdevali svojom robom i na tome dobro zarađivali.
Jedna od ključnih prednosti domaćih onlajn trgovaca je brzina dostave. Takođe, sigurnost kupovine na domaćim sajtovima je često veća. Kad kupuju od domaćih firmi, naši potrošači imaju bolju pravnu zaštitu, a obično je korisnička podrška pristupačnija. Međunarodne platforme, međutim, privlače kupce izuzetno niskim cenama, što često predstavlja odlučujući faktor. Kupci su spremni da sačekaju duže na isporuku ako to znači da će platiti manje.
- Oduvek je bilo da velika privreda uništava malu privredu, tako je i u ovom slučaju - kaže Marko Dragić iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.
- Više se ne isplati malim trgovcima, da ne kažem preprodavcima da se bave tim poslom. Jer, potrošači nemaju interes da kupuju od njih kada im je dostupna platforma na kojoj je sve bar dva puta jeftinije.
Iako je kineska platforma u velikoj ekspanziji, činjenica je da trenutno uspeva da remeti samo tržište proizvoda niže klase i najnižih cena u Srbiji.
- Zvaničnih podataka još nema - ističe Dragić.
- Ostao je isti broj privrednih društava koji posreduju u prodaji. A, statistika za fizička lica koja se bave onlajn prodajom se ne vodi, jer je teško utvrditi koliko se ljudi bavi sivom trgovinom u Srbiji.
Na pitanje koliko je pouzdana kupovina preko interneta, Dragić odgovara:
- Za robu koja je kupljena u Srbiji, primenjuju se naše zakonske odredbe. Sve što se uzima van naših granica, kupuje se na sopstvenu odgovornost. Postoje opšti uslovi kupovine koje je svaki kupac prihvatio prilikom registracije. Navodno je garantovano da će se sve refundirati ili nadoknaditi šteta potrošaču. Na taj način se potrošač štiti ukoliko se nađe u problemu. Međutim, kada dođe do problema, teško je utvrditi koga potrošač treba da tuži, da li platformu ili prodavca. Skoro je nemoguće utvrditi poreklo proizvoda, niti ko je prodavac. Naši advokati su zastupali potrošače čak, i kad su proizvode kupovali u tzv. sivoj zoni u Srbiji, ali u ovom slučaju su nam ruke vezane. Zaštita potrošača može biti izazov, zbog razlika u zakonodavstvima i standardima. Važno je da kupci budu svesni svojih prava i da koriste metode plaćanja, koje nude određenu vrstu zaštite, kao što su plaćanje putem kreditnih kartica, koje omogućavaju povrat sredstava u slučaju eventualnog problema.
Broj paketa koje pristižu na adrese domaćih potrošača raste iz dana u dan. Zabeležen je porast broja pošiljki za čak 60 odsto, a u "Poštama Srbije" očekuju da će do kraja godine biti više od pet miliona paketa primljenih samo preko kineske platforme.
- U problemu su svi mali trgovci i preprodavci koji su određene proizvode nabavljali iz Kine, ugrađivali se u cenu i prodavali ih - kaže nam Dejan Gavrilović iz udruženja "Efektiva".
- Veliki trgovci će verovatno biti pogođeni u delu sitnijih uređaja, garderobe ili kozmetike, ostalo će ostati isto. Ukoliko se kupac odluči za kupovinu prepoznatljivih brendova ili tehničkih uređaja, naravno, da će se opredeliti za proverenog prodavca koji uspešno radi na domaćem tržištu i ima izgrađen visok stepen poverenja potrošača. Jer, niske cene ne mogu, a da ne dovedu u pitanje kvalitet proizvoda koje aplikacija nudi.
biznis.kurir.rs/Novosti
MALI PREDSTAVIO PROJEKAT EKSPO 2027 U INSTABULU: Sa investicionim rejtingom ušli smo u grupu razvijenih zemalja