Prevaranti su na sitne prevare preko sms-a, whatsapp mesendžera i PayPala u prvih osam meseci 2022, samo u Nemačkoj, skupili preko 22 miliona evra.

Koje su to najčešće prevare?

1. Poruke od banaka koje zahtevaju vaše bankovne podatke ili nude opciju da skinete novu aplikaciju klikom na sumnjiv link. Banke nikada ne traže takve podatke putem SMS poruka.

2. Lažne poruke od DHL/UPS/DPD ekipe u kojima vas obaveštavaju da nisu uspeli da dostave vaš paket i da kliknete na link gde da ga nađete ili da doplatite nešto sitno za carinu ili težinu paketa.

mobilni-telefon-smart-zena-poruke-dopisivanje.jpg
Profimedia 

3. Obaveštenja od mobilnih operatera da vam ističe ugovor ili sim kartica, pa vam nude da kliknete na link da ih produžite.

4. Neistinite dojave onlajn kupovina da pošaljete bankovne podatke, jer su negde izgubili uplatu, pa da je pronađu.

5. Naravno, i poruke gde vas prijatelji ili deca obaveštavaju da su promenili broj, pa da kao memorišete novi, a onda, uglavnom, mole da im prebacite neki novac, jer im je hitno.

telefon-sms.jpg
Profimedia 

Kako da se zaštitite?

1. Nikada ne delite lične ili bankovne podatke putem poruka. Nikad. Čak ni banci.

2. Proverite verodostojnost linkova pre nego što kliknete na njih, jer uglavnom vode ka lažnim sajtovima koji kradu vaše podatke. Znači ne klikćete sve linkove i ne otvarate sumnjive priloge uz imejlove.

3. Pogledajte dobro web-adrese i telefonske brojeve sa kojih vam stižu lažna obaveštenja. Uglavnom su čudni.

4. Jezik kojim su pisane poruke je najčešće nečitljiv.

kurir.rs/TikTok