Beograđanin Bane B. je u junu platio ćerki letovanje na rate, a onda ga je banka sledećeg meseca obradovala SMS porukom i ne samo jednom, dobio je dve. Jednu za drugom. U prvoj ga obaveštavaju da mu je skinuta rata za letovanje, što je očekivao, a u drugoj su mu skinuli naknadu za plaćanje na rate!

Prema njegovim rečima, kada je sklapao ugovor niko ga nije obavestio da postoji ovaj dodatni izdatak:

- Nije to veliki iznos, ali otkud im pravo da mi naplaćuju nešto o čemu me uopšte nisu obavestili - kaže Bane.

shutterstock-1075956986.jpg
Shutterstock 

U poslovnoj banci u kojoj ovaj Beograđanin ima tekući račun su nam rekli da je proces digitalne tansformacije započeo još 2019. i zaokružen je 2021. godine puštanjem u rad potpuno nove digitalne platforme koja je omogućila implementaciju brojnih inovativnih i unapređenih usluga i funkcionalnosti.

- Prilikom lansiranja nove digitalne platforme, platni računi, kao osnovni bankarski proizvodi, prilagođeni su i obogaćeni novim uslugama. Tom prilikom je, pored postojeće mogućnosti za plaćanje na 24 rate kreditnim karticama, uvedena i mogućnost plaćanja na 12 rata debitnim karticama, kao osnovnim platnim instrumentom u okviru paketa platnih računa. Ova usluga, kako za kreditne, tako i za debitne kartice fizičkih lica od tada je dostupna bez naknade ili uz naknadu do maksimalno 50 dinara po pojedinačnoj rati prema tarifi utvrđenoj 31.maja 2021. godine, u zavisnosti od vrste paketa platnog računa, odnosno tipa platne kartice koju klijent koristi - kažu u ovoj banci.

profimedia0295890841.jpg
Profimedia 

Naknade za plaćanje na rate, obračunavaju se po svakoj pojedinačnoj rati u skladu sa važećim tarifnikom, koji je vraćen 1. septembra na prethodni nivo posle isteka perioda popusta. U ovoj poslovnoj banci naglašavaju da nisu uveli nijednu novu naknadu i da klijenti plaćaju samo ono što je postojalo u tarifniku.

U Narodnoj banci Srbije tvrde da su propisali obavezu za banke da ih obaveste o izmeni tarifa najkasnije 45 dana pre njihovog usvajanja.

- U skladu sa Zakonom o platnim uslugama, banke imaju obavezu da o promenama naknada informišu svoje korisnike pismenim putem najmanje 60 dana pre početka primene novog cenovnika. Pružalac platnih usluga dužan je da korisnika platnih usluga, obavesti o njegovom pravu da pre dana početka primene predloženih izmena i dopuna raskine okvirni ugovor bez plaćanja naknade i drugih troškova, ako ne prihvati taj predlog. Takođe, korisniku najmanje jednom godišnje, bez naknade, mora da dostavi izveštaj o svim naplaćenim naknadama za usluge povezane s platnim računom - kažu u NBS.

Nijedna banka, tvrde oni, nije od 1. septembra dostavila obaveštenje o izmeni tarifa, odnosno uvođenju novih po kojima naplaćuju naknade za pružanje platnih usluga.

S druge strane, nekoliko banaka je dostavilo obaveštenje o uvođenju novih proizvoda/usluga, kojim su dopunili paletu proizvoda i usluga. Uz navedeno obaveštenje banke su dužne bile da dostave propisanu dokumentaciju, uključujući i prikaz mehanizma formiranja cene novog proizvoda, kao i model ugovora o novom proizvodu koji će banka zaključivati s klijentom i reprezentativni primer ovog proizvoda, a koji sadrže sve elemente na osnovu kojih se mogu utvrditi uslovi pod kojima će se određeni proizvod/usluga koristiti, a naročito prikaz vrste i visine svih naknada i drugih troškova koji padaju na teret klijenta.

kurir.rs/J . Ž. S.