Slušaj vest

Često se dešava da o tome polemiše i na društvenim mrežama, gde pročitamo da se podstanar požalio da mu se pokvario šporet, rerna, bojler, mašina za veš, frižider… Iako većina podstanara potpisuje neki vid ugovora prilikom iznajmljivanja, nije uvek precizirano šta se radi i ko snosi troškove kada dođe do kvara.

Podstanarka Marija K. iz Sremske Mitrovice kaže da nije imala sreće:

"Kada mi se pokvarila veš mašina, vlasnik je tvrdio da je to moja odgovornost jer sam je koristila. Nije pomoglo ni objašnjenje da je bila stara i da nisam ništa uradila da je pokvarim. Na kraju sam platila popravku jer mi je hitno trebala."

profimedia0160095168.jpg
Foto: ALAN OLIVER / Alamy / Alamy / Profimedia

S druge strane, Milica P, koja iznajmljuje stan već pet godina, nema ovakvih problema.

"Vlasnik stana je stvarno korektan, svaki kvar odmah rešava i nikada nije tražio da ja platim nešto što nije moja odgovornost. Dogovor je od starta bio jasan, i to je jako bitno."

Šta kaže zakon?

Zakon o obligacionim odnosima jasno definiše da investicione popravke plaća vlasnik stana. To uključuje veće kvarove kao što su bojleri, veš mašine, šporeti i frižideri. Zakon o obligacionim odnosima definiše da je zakupodavac dužan da održava stan u ispravnom stanju za vreme trajanja zakupa i da radi toga vrši potrebne popravke na njemu. U članu 570 ovog zakona, stav 2, navodi se da je zakupodavac dužan da nadoknadi zakupcu troškove koje je podstanar imao za održavanje, a koje je zapravo vlasnik bio dužan da učini. Troškovi sitnih opravki izazvanih redovnom upotrebom stvari, kao i troškovi same upotrebe, padaju na teret zakupca.

Stanarka Ivana R. iz Sremske Mitrovice smatra da je najbitnije sve dogovoriti pre nego što se useli.

"Meni je bilo važno da pre potpisivanja ugovora precizno napišemo šta je čija obaveza. Tako smo izbegli sve nesporazume. Nekome možda deluje kao sitnica, ali kad se desi kvar, shvatiš koliko je važno da sve bude dogovoreno unapred."

Dileme nema – ukoliko stanar nije namerno ili svojim nemarom načinio štetu, za popravku svih predmeta koji će nakon iseljenja ostati u stanu, zadužen je stanodavac.

Kada ulazite u podstanarski život, napravite dogovor i potpišite ugovor

Najbolji način da se zaštitite, bilo od bahatih stanodavaca ili nemarnih stanara, jeste potpisivanje ugovora o zakupu.

zgrada.jpg
Foto: Shutterstock, Ilustracija

Sve se definiše ugovorom. Ugovor uglavnom ističe da je obaveza vlasnika stana da popravi svaki uređaj u stanu. Uređaji pripadaju vlasniku stana, a sve kvarove na uređajima koji ostaju u nekretnini nakon selidbe zakupca treba da popravi vlasnik. Izuzetak su kvarovi koje je zakupac napravio namerno ili zbog nemara.

Podstanar Marko R. savetuje:

"Pre useljenja proverite sve uređaje. Meni se desilo da nisam proverio bojler i nakon mesec dana je procurio. Gazda je tvrdio da je bio ispravan, pa smo se natezali oko popravke. Da sam na početku sve proverio, imao bih dokaz."

Ugovor treba da precizira i otkazni rok, vraćanje depozita i eventualne obaveze oko krečenja pre iseljenja. Bez toga, može doći do nesporazuma koji se često završavaju na štetu podstanara. Pre useljenja, preporučuje se da zakupac proveri ispravnost uređaja i opreme i vidi da li su u stanu potrebne popravke. Posebnu pažnju treba obratiti na glavne ventile, stanje bojlera, šporeta, grejača, mašine za veš i da li dihtuje stolarija.

Kao dodatni savet, Marija K. dodaje:

"Pre useljenja napravite zapisnik o primopredaji u kome treba opisati stanje nameštaja i bele tehnike. Tako ćete imati dokaz ako kasnije dođe do spora oko toga šta je bilo ispravno, a šta ne."

Na kraju, svaka situacija je specifična, ali jedno je sigurno – dogovor i precizan ugovor mogu sprečiti mnogo problema u budućnosti.