KOLIKO ZARAĐUJE PILOT U SRBIJI: Posao je težak i odgovoran, a obuka skupa! Evo koliko košta školovanje a kolika je plata
Foto: Shutterstock, Ilustracija

odgovorni za živote putnika

KOLIKO ZARAĐUJE PILOT U SRBIJI: Posao je težak i odgovoran, a obuka skupa! Evo koliko košta školovanje a kolika je plata

Moj biznis -

Pilotski posao spada među najodgovornije i najizazovnije profesije u svetu.

Svakodnevno upravljajući sofisticiranim letilicama, piloti su odgovorni za bezbednost stotina putnika dok lete na velikim visinama i kroz različite vremenske uslove. Osim tehničkih veština i poznavanja aviona, ovaj posao zahteva i izuzetnu koncentraciju, brzu reakciju u kriznim situacijama, kao i fizičku i mentalnu spremnost za duga putovanja preko više vremenskih zona.

Uprkos velikim izazovima, piloti uživaju u svom poslu zbog osećaja slobode i prestiža koji dolazi s njihovom profesijom. Za svoj posao, uglavnom su dobro plaćeni u celom svetu.

Plate pilota širom sveta značajno variraju u zavisnosti od zemlje, avio-kompanije i iskustva pilota. Dok su plate u najrazvijenijim zemljama često veoma visoke, postoji značajan raspon u primanjima između različitih regiona i avio-kompanija. U 2024. godini, razlike u platama su još očiglednije, kako zbog velike potražnji za pilotima, tako i zbog različitih ekonomskih pritisaka na avio-industriju.

U Sjedinjenim Američkim Državama, kapetani velikih aviona u vodećim avio-kompanijama poput "Delta Erlajns", "Junajted Erlajns" i "Amerikan Erlajns" imaju godišnje plate koje se kreću između 200.000 i 350.000 dolara. Plate prvih oficira su, naravno, nešto niže, ali se i one kreću u rasponu od 100.000 do 200.000 dolara godišnje. Pored toga, piloti sa značajnim iskustvom mogu dodatno povećati svoje prihode kroz bonuse i prekovremeni rad.

0141287125, Erbas, kokpit, avion, piloti
foto: Profimedia

U Evropi, plate pilota variraju u zavisnosti od zemlje. Na primer, u Velikoj Britaniji, kapetani u "Britiš ervejzu" mogu zaraditi između 150.000 i 250.000 funti godišnje.

U Nemačkoj, kapetani "Lufthanze" zarađuju slične iznose, dok piloti u Francuskoj i Italiji mogu očekivati nešto niže plate, ali i dalje vrlo konkurentne u globalnim okvirima.

Azija, posebno Kina i Bliski Istok, postaje sve atraktivnija za pilote zbog visokih plata i beneficija.

U Kini, gde postoji velika potražnja za iskusnim stranim pilotima, kapetani u vodećim avio-kompanijama poput "Čajna Sautern Erlajnsa" mogu zaraditi i do 300.000 dolara godišnje.

U Ujedinjenim Arapskim Emiratima, kompanije kao što su "Emirates" i "Etihad Ervejz" nude plate koje se kreću između 200.000 i 350.000 dolara godišnje, uz dodatne beneficije kao što su smještaj, obrazovanje za decu i poreske olakšice.

Na drugoj strani spektra, piloti u Latinskoj Americi i Africi često zarađuju značajno manje. Na primer, u Brazilu, kapetani mogu očekivati plate između 50.000 i 100.000 dolara godišnje, dok su plate u Africi često niže od 50.000 dolara godišnje. Naravno, treba imati na umu da su troškovi života u tim regionima značajno niži.

Posao pilota u Srbiji jedan je od najplaćenijih u zemlji.

aerodrom, Nikola Tesla, beogradski aerodrom
foto: Marina Lopičić

Kako je Blic ranije pisao, posle programera, piloti imaju najveće plate. Prosečna plata pilota je oko 2.000-3.000 evra, a može da ide i do 5.000.

Piloti su u 2023. godini bili drugo najplaćenije zanimanje u Srbiji prema podacima Republičkog zavoda za statistiku i prosečna zarada im je u julu prošle godine iznosila 267.667 dinara. Do ovolike plate, ni kod nas ni u svetu, ipak nije lako stići.

Postoji mnogo uslova koje je potrebno ispuniti da biste se vinuli u nebo, počev od zdravstvenih do teorijskih. Praktično znanje je, kao i svemu, ključno, pa su neophodni i brojni sati letenja. Sve to možete naučiti u školama za pilote i pohađajući brojne kurseve.

Konkretno u Srbiji, pored pomenutog Vojnostručnog osposobljavanja, obuka se može pohađati u SMATSA Aviation Academy, Prince Aviation ili Linx Aviation, navodi se na zvaničnoj stranici "Aerodrom Parking".

Obuke za pilote su skupe svuda u svetu i za to bi trebalo izdvojiti i više 100.000 evra, a u Srbiji košta od oko 40.000 do 70.000 evra.

Međutim, važno je napomenuti da visina plate nije jedini faktor koji utiče na odluku pilota gdje će raditi.

Radni uslovi, stabilnost avio-kompanije, mogućnosti za napredovanje i kvalitet života su podjednako važni faktori. Neke avio-kompanije nude visoke plate, ali možda ne nude iste pogodnosti ili radne uslove kao konkurencija. Globalna avio-industrija se suočava sa mnogim izazovima u 2024. godini, ali potražnja za iskusnim pilotima ostaje visoka.

Očekuje se da će plate pilota nastaviti da rastu, posebno u regionima sa visokim ekonomskim rastom i potražnjom za avio-uslugama. Piloti koji su voljni da rade u različitim delovima sveta mogu iskoristiti ove razlike i pronaći poslove koji nude konkurentne plate i dobre uslove rada.

Na kraju, iako je plata jedan od najvažnijih faktora u izboru posla, piloti pažljivo razmatraju sve aspekte ponude za posao kako bi doneli najbolju odluku za svoju karijeru i život.

Kurir.rs/Aero

Bonus video:

04:36

AVION NIJE UŠAO U SUPERĆELIJSKU OLUJU VEĆ U NEŠTO MNOGO GORE Vojni pilot: Snaga ove prirodne pojave ravna je NUKLEARNOJ BOMBI

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja