Slušaj vest

Carine od 25% na sva vozila uvezena u SAD i određene auto-delove znatno će manje pogoditi kompaniju Tesla u poređenju sa njenim konkurentima. To tvrde analitičari iz industrije, iako izvršni direktor i bliski Trampov saradnik, Ilon Mask, insistira da će njegova kompanija i dalje osetiti posledice.

U poređenju sa tradicionalnim proizvođačima automobila poput Forda, Dženeral Motorsa, Ševroleta i Stelantisa, Tesla je „u najboljoj poziciji“ u odnosu na nove trgovinske direktive. To je napisao analitičar Dojče banka Edison Ju u jučerašnjoj belešci klijentima.

Za razliku od konkurenata sa sedištem u Mičigenu, Tesla sklapa sva svoja vozila u SAD. Time se štiti od najtežih posledica ovih opštih uvoznih nameta.

Malo uvoznih delova u Teslinim modelima

Nasuprot tome, „najgore pozicionirani“ Dženeral Motors nabavlja oko 40% svojih automobila iz Kanade i Meksika, navodi analitičar Džej Pi Morgana Rajan Brinkman. On procenjuje da bi nova carina Dženeral Motors koštala čak 14 milijardi dolara.

Tesla „nije nepovređena“, a „uticaj carina na Teslu je i dalje značajan“. To je napisao Mask na društvenoj mreži X u sredu uveče.

Ilon Mask
Ilon Mask, najveći gubitnik Foto: Allison ROBBERT / AFP / Profimedia

Međutim, prema podacima Dojče banka, jedini veći auto-delovi koje Tesla uvozi i koji bi mogli biti pogođeni novim carinama su električne instalacije iz Meksika. Banka procenjuje da bi Teslina cena vozila morala da poraste za 1,8% kako bi pokrila troškove novih carina. To je daleko manje u poređenju sa povećanjima od 5,8% i više za Ford, Dženeral Motors i Stelantis.

Relativno mali uticaj na Teslu bio je vidljiv juče na berzi u Njujorku. Cena Teslinih akcija skočila je za 4%. Deonice Forda pale su 4%, Dženeral Motorsa za 9%, a Stelantisa za 2%. Pad su zabeležili i evropski proizvođači automobila sa značajnim prisustvom u SAD. Tako su akcije Ferarija i Mercedesa oslabile za najmanje 2%.

Za sve druge ovo znači manji profit
„Tesla pobeđuje, Detroit krvari“, objasnili su analitičari Bernstajna predvođeni Danijelom Roskom u četvrtak. „Tesla je očigledan strukturni pobednik… Za sve ostale, ovo je smanjenje marži i ozbiljan udar na kratkoročnu zaradu“, dodao je Roska.

Ipak, Tesla nije potpuno zaštićena od posledica carina. Bilo kakvi trgovinski protivodgovori iz inostranstva mogli bi dodatno ugroziti Teslino već usporeno poslovanje na globalnom nivou. Prodaja van SAD-a čini 51% njenih prihoda. „Uvođenje carina… uticaće na naše poslovanje i profitabilnost“, izjavio je finansijski direktor Tesle Vajbav Taneđa tokom januarskog poziva sa investitorima. Negativna reakcija Volstrita na uticaj carina, posebno Trampovih dodatnih 20% carina na kinesko tržište, delimično je doprinela padu vrednosti Teslinih akcija za oko 30% u poslednja dva meseca.

Automobili u SAD će u proseku poskupiti za skoro 6.000 dolara zbog novih 25% carina, procenio je u četvrtak analitičar Morgan Stenlija Adam Džonas.

BiznisKurir/Forbes.srb