Naručilac neke javne nabavke od početka 2024. nije više dužan da izabere ponudu sa najnižom cenom, već može da prednost da kvalitetu, ali to ga ne sprečava da kasnije aneksima menja ugovor i povećava cenu. Novina u Zakonu o javnim nabavkama da kvalitet treba da bude važniji od cene pri izboru ponuđača daće vetar u leđa kvalitetnim firmama da učestvuju na tenderima što bi, dugoročno gledano, naručiocima omogućiti da prođu jeftinije nego kada bi izabrali ponudu sa najnižom cenom.

Od početka 2024.godine ove izmene važe za pet vrsta intelektualnih usluga, razvoj računarskog programa, arhitektonske, inženjerske, usluge prevođenja i savetodavne usluge za koje je ranije naručiocima na kraju ispadala veća dara nego mera.

BROJKE

- 662,7 milijardi dinara iznosila je vrednost javnih nabavki u 2022. - 18,88 odsto vrednosti javnih nabavki u 2022. godini imalo je nepravilnosti utvrdio je DRI - 9,34 odsto iznosilo je učešće javnih nabavki u BDP u 2022.

Kako objašnjava Nikola Komšić iz Naleda, naručioci će morati da potrude i sprovedu temeljno istraživanje tržišta kako bi znali koja ponuda je najrealnija i da na osnovu tih inforamacija izabere čoveka koji ima iskustvo i reference za taj posao:

- Kada se uzmu u obzir svi troškovi koriščenja određenih usluga naručilac mora da računa i odnos cene, odnosno troška i kvaliteta. Postoji prostor u definisanju kritrerijuma koji će morati da se gledaju, na primer da agencija zaista ima osobu koja je stručna za prevođenje medicinske dokumentacije. Naručilac treba da zna šta nabavlja, izrada projektno-tehničke dokumentacije mora biti takva da dobijete firmu koja je radila most, a ne neku koja je gradila bolnicu, jer most i bolnica nisu isto.

image-50736129.jpg
D.Č. 

Često se dešavalo, tvrdi on, da recimo, usluga prevođenja nekog važnog dokumenta u ministarstvu bude jako loše urađena. Komšić ističe da će izbor kvalitetnog ponuđača za neku uslugu biti u interesu naručioca, iako će u prvi mah možda izgledati da je plaćena skupo.

KADA JE KVALITET NA PRVOM MESTU

Navike za koje je kvalitet odlučujući:

  1. usluga razvoja računarskog programa
  2. arhitektonske usluge
  3. inženjerske usluge
  4. usluga prevođenja
  5. savetodavne usluge

- Kad dugoročno gledamo na kraju skuplja cena izađe jeftinija nego da ste izabrali jeftinijeg ponuđača, pa onda stalno potpisivali anekse ugovora. Bolje je u startu platiti više, a ne konstantno plaćate dodatno. Ima dosta kvalitetnih firmi koje poseduju sertifikate za svoje usluge, ali se ranije nisu prijavljivale na tendere, jer su očekivale da neće dobiti posao. Dešavalo se i da se niko ne javi na tender. Ova izmena će dati vetar u leđa ponuđačima da shvate da se sad traži kavlitet - naglašava Komšić.

VAŽNE PROMENE

Novine koje donosi zakon su:

  1. cena ne može biti jedini kriterijum
  2. uvedeno je "načelo zaštite životne sredine"
  3. u komisiji za javne nabavke član obavezno mora biti i službenik za javne nabavke
  4. ponuđači se mogu žaliti isključivo elektronskim putem

S druge strane Miloš Đorđević, saradnik "Transparentnost Srbija" da iako je ideja da se ovim izmenama podigne kvalitet određenih usluga jer za njih neće moći da se zaključe ugovori samo na osnovu najniže ponude, to u praksi ništa ne menja.

- Najpovoljniji ponuđač se bira na osnovu pondera. Cena i dalje nije eliminisana. Naručilac može ceni da dodeli 95 pondera, a kriterijumu kvaliteta pet pondera. Kriterijumi poput roka, referenci, blizine mesta neće biti odlučujući, već će cena i dalje u 99 odsto biti odlučujući faktor. I nakon ovih izmena teorijski naručilac može da izabere i nižu i veću cenu. Može, na primer, da zahteva inženjera sa pet godina iskustva i određenim licencama i da zaključi ugovor po tim krtierijumima, ali on i dalje može da menja ugovor aneksima - kaže Đorđević i dodaje da treba sačekati godinu dana da se vidi da li će ove izmene Zakona o javnim nabavkama doneti poboljšanje.