Uvoz baznih ulja, koja se prodaju kao evrodizel, uvećan za tri puta u 2016. To znači da je oko 19 miliona litara završilo u rezervoarima automobila, kamiona, traktora

BEOGRAD - Trgovci naftom su u prvih pet meseci ove godine na prodaji baznih ulja kao dizela zaradili oko 8,3 miliona evra, a isto toliko je izgubio državni budžet, odnosno svi građani Srbije, s tim da su ovi poslednji još više na gubitku ako su vozači, jer mogu da im stradaju automobili, kamioni i traktori.

Država sve to samo posmatra, čak ne želi da prizna da postoji problem. Sagovornici Kurira iz naftaških krugova kažu da su stvari očigledne i navode da su godišnje potrebe industrije maziva za baznim uljima 15.000-20.000 tona, što znači da je za prvih pet meseci trebalo da bude uvezeno oko 8.000 tona, a uvezeno je skoro 25.000.
- Ne sva bazna ulja, ali ova čiji je uvoz drastično povećan mogu se prodavati kao evrodizel, po ceni evrodizela ili jeftinije. Na bazna ulja se, međutim, ne plaća akciza od 54 dinara kao na dizel. To znači da po litru baznog ulja prodatog kao evrodizel prodavac zarađuje 54 dinara, ili nešto manje, ako želi da nižom cenom brže proda namešano gorivo. Negde oko 19 miliona litara baznih ulja prodato je kao evrodizel, što znači da je budžet oštećen za oko 8,3 miliona evra - kaže sagovornik našeg lista.

Privatni džepovi

Ista stvar se dešavala i 2011. i 2013. Pre pet godina je drastično uvećan uvoz baznih ulja, a pre tri godine biodizela. U oba slučaja milioni evra su se umesto u državnu kasu slili u privatne džepove.

U Udruženju naftnih kompanija Srbije (UNKS) potvrđuju za Kurir da je u prvih pet meseci ove godine najmanje 19 miliona litara neakciznog baznog ulja prodato kao dizel.

Maksimalne potrebe

„Od januara do maja uvezeno je 25.000 tona baznog ulja kao sirovina za proizvodnju maziva. Prosto je neverovatno da niko od nadležnih nije reagovao na ovaj podatak, budući da je to količina koja prevazilazi maksimalne godišnje potrebe proizvođača maziva. Dok inspekcija mesecima strogo kažnjavaju vlasnike pumpi zbog nesmotrenosti u vođenju objekta, pored njih tutnje kamioni ilegalnog goriva“, ističe Tomislav Mićović, generalni sekretar UNKS.

Ako se do kraja godine, dodaje on, nastavi ovaj tempo uvoza budžet će biti uskraćen za oko 20 miliona evra.

Pomoć državnoj inspekciji
ŠVERCERSKA ŠEMA

Spretni šverceri nude direktne isporuke firmama i pojedincima. Iz skladišta ili sa pumpe krene cisterna koja ima 3/4 evrodizela, a onda se negde usput dopuni baznim uljima. Inspekcija teško može da ih uhvati, pa se zato nadležni brane da je sve u redu. U UNKS priznaju da evrodizel s namešanim baznim uljem do potrošača uglavnom stiže kao „kućna dostava“, kanalom dostave koji je nekontrolisan i koji ne poznaje nijedan propis u našoj zemlji.

Ministarstva finansija i trgovine
PITAJTE DRUGE

U Ministarstvu finansija kažu da su pitanja Kurira o švercu pitanja za Ministarstvo trgovine i Direkciju za mere i dragocene metale Ministarstva privrede, koja je zadužena za kontrolu pumpi. Tržišna inspekcija Ministarstva trgovine nam je odgovorila da su kontrolisali 872 objekta, ali da ni u jednom uzorku nije utvrđeno namešavanje s baznim uljima.