Koju srpsku robu izvozimo
ŠTA VOLE STRANI KUPCI: Podbacio izvoz Fijata, soja prebacila
Spoljna trgovina lane je povećana za 820 miliona evra, i to najviše zahvaljujući plasmanu cigareta, malina i guma, dok su najveći pad imali automobili i naftni derivati
BEOGRAD - Ukupan izvoz Srbije u 2015. vredeo je 820 miliona evra više nego godinu dana ranije, a tome je najviše doprinelo povećanje inoplasmana cigareta, delova za sedišta, malina, jabuka i guma za kamione.
Ovaj rezultat bio bi još bolji da do 44 odsto nije podbacio izvoz automobila, kao i naftnih derivata za 29 odsto.
Dok je rast prodaje malina u inostranstvo za 33,1 odsto i jabuka za 32,2 procenta očekivan, iznenadio je pad izvoza kukuruza za skoro 13 procenata.
Neto izvoznici
Iako seme soje i sojino ulje po vrednosti nisu izvozni adut Srbije, oni bi to uskoro mogli postati, pošto je izvoz sojinog semena prošle godine skočio za 836 odsto, dok je izvoz sojinog ulja porastao za 100 odsto.
Iako je kompanija „Fijat automobili Srbija“ (FAS) i dalje najveći neto izvoznik, pad prodaje govori da automobilskoj industriji ne cvetaju ruže. To je nedavno primetio i ekonomista Stojan Stamenković, koji je izjavio da FAS nema svetlu budućnosti ukoliko ne bude proizvodnje novog modela, a radnici nastave da čas rade, čas ne rade.
Iako seme soje i sojino ulje po vrednosti nisu izvozni adut Srbije, oni bi to uskoro mogli postati, pošto je izvoz sojinog semena prošle godine skočio za 836 odsto, dok je izvoz sojinog ulja porastao za 100 odsto.
Iako je kompanija „Fijat automobili Srbija“ (FAS) i dalje najveći neto izvoznik, pad prodaje govori da automobilskoj industriji ne cvetaju ruže. To je nedavno primetio i ekonomista Stojan Stamenković, koji je izjavio da FAS nema svetlu budućnosti ukoliko ne bude proizvodnje novog modela, a radnici nastave da čas rade, čas ne rade.
Umiranje auto-industrije
S njim se slaže i ekonomista Saša Đogović iz Instituta za istraživanje tržišta, koji kaže da nije iznenađenje opadanje izvoza putničkih automobila jer je postojeći „Fijatov“ model u procesu umiranja i kao takav ne može biti baza za bilo kakav prosperitet i rast kompanije.
- Najava redizajniranja postojećeg modela može samo nakratko da kupi vreme u njegovom umiranju, zato je hitno potreban jasan poslovni plan koji će uključivati i izbacivanje novog modela bez koga nema rasta fabrike. Kod goriva su cene pale drastično, a „Petrohemija“ mora da nađe strateškog partnera koji će se na duge staze baviti poslovnim aktivnostima. Pad vrednosti izvoza kukuruza i šećera posledica je manje proizvodnje i nižih berzanskih cena - kaže Đogović. On ističe i da su domaći proizvođači cigareta osvojili nova tržišta, dok rast plasmana sojinog ulja na strana tržišta vidi kao posledicu ulaganja u nove proizvodne linije i dobrog rada menadžmenta koji je pronašao kupce u inostranstvu.
S njim se slaže i ekonomista Saša Đogović iz Instituta za istraživanje tržišta, koji kaže da nije iznenađenje opadanje izvoza putničkih automobila jer je postojeći „Fijatov“ model u procesu umiranja i kao takav ne može biti baza za bilo kakav prosperitet i rast kompanije.
- Najava redizajniranja postojećeg modela može samo nakratko da kupi vreme u njegovom umiranju, zato je hitno potreban jasan poslovni plan koji će uključivati i izbacivanje novog modela bez koga nema rasta fabrike. Kod goriva su cene pale drastično, a „Petrohemija“ mora da nađe strateškog partnera koji će se na duge staze baviti poslovnim aktivnostima. Pad vrednosti izvoza kukuruza i šećera posledica je manje proizvodnje i nižih berzanskih cena - kaže Đogović. On ističe i da su domaći proizvođači cigareta osvojili nova tržišta, dok rast plasmana sojinog ulja na strana tržišta vidi kao posledicu ulaganja u nove proizvodne linije i dobrog rada menadžmenta koji je pronašao kupce u inostranstvu.
IZGLASAN BUDŽET ZA 2025. GODINU: Mali podelio odlične vesti - Nijedan kapitalni projekat nije zaustavljen, evo kolike će biti plate i penzije