Ambasador Nemačke u Srbiji Aksel Ditman izjavio je danas da je Srbija na dobrom ekonomskom putu i da može da očekuje više nemačkih investicija u narednom periodu, ali da svoj obrazovni sistem mora da prilagodi potrebama privrede.

On je u Privrednoj komori Srbije (PKS) na predstavljanju Studije izvodljivosti uvodjenja dualnog obrazovanja u Srbiji kazao da su Nemačke kompanije do sad u Srbiju investirale oko milijardu evra i da su zaposlile oko 6.000 ljudi.

Ditman je dodao i da je Srbija već počela da "ubira plodove" reformskih procesa koje sprovodi, naglasivši da te reforme moraju biti nastavljene uz unapredjenje vladavine prava. Prema njegovim rečima, Srbija treba da unaprediti i sistem obrazovanja i da ga zasnuje na iskustvima zemalja koje primenjuju dualni sistem, medju kojima je i Nemačka.

Ditman je naglasio da Nemačke kompanije traže kvalitetnu radnu snagu i da se ona dobija samo kvalitetnim obrazovanjem i praksom koja se stiče tokom učenja. Ministar privrede Srbije Željko Sertić kazao je Srbija mora da sistemskim merama obrazovanje da prilagodi potrebama tržišta rada i privrede, gde sada trenutno vlada nesklad.

On je naglasio da je kvalitetna radna snaga jedan od ključnih uspeha razvijenih zemalja, ali da je za Srbiju koja se kreće ka tom putu još važnije da ima kvalitetne, dobro obučene i radnike sa iskustvom i praksom. Prema rečima Sertića, Srbija je nekada imala dobro tržište radne snage i sistem obrazovanja, ali je to sve odredjenim reformama obrazovanja u prošlosti unazadjeno.

"Srbiji je potreban sistem obrazovanja koji će biti održiv na duži rok, a na tom putu treba da koristimo iskustva zemalja koje primenjuju dualni sistem obrazovanja, kao što su Nemačka, Austrija ili Švajcarska", kazao je Sertić. Predsednik PKS Marko Čadež kazao je da obrazovanje treba da bude u funkciji pripreme kadrova da sami kreiraju zaposlenje. On je dodao da će PKS pružiti svu potrebnu podršku neophodnu za uvodjenje dualnog sistema obrazovanja u Srbiji.

Na predstavljanju studije rečeno je da je uočeno da u Srbiji ima veliki broj učenika u srednjem obrazovanju, ali da ima manjak učenika u manje atraktivnim profilima, kao i da mnogi obrazovni profili nisu ažurirani i da nedostaje praktična nastava i učenje u kompanijama. Rečeno je i da je ponuda radne snage neuskladjena sa tražnjom i da je zbog toga visoka stopa nezaposlenosti. Naglašeno je i da PKS može da ima veliku ulogu u promenama koje vode ka uvodjenju dualnog sistema obrazovanja u Srbiji, kroz uveravanje poslodavaca i kompanija o značaju učešća u programu tog sistema, ali i da identifikuje zanimanja kojima su hitno potrebna kvalifikovani radnici ili moderan nastavni program. Studiju izvodljivosti dualnog sistema obrazovanja u Srbiji uradio je GIZ, a podržalo Ministarstvo za privrednu saradnju i razvoj Nemačke.